Carina E Touring - Fel på centrallåset?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
slipped_away
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 okt 2010, 10:52:07
Bilmodell: Carina E Touring
Årsmodell: 1997
PostOrt: Växjö

Carina E Touring - Fel på centrallåset?

Inlägg av slipped_away »

Hej!

Jag är en ganska nybliven körkortsinnehavare och bilägare. Har en Carina E Touring -97 som passar perfa till våra behov även om det inte är någon racer.. ;) Har dock några problem. Sätter det första här i denna tråden för att inte blanda ihop eventuella svar. Jag har inte direkt tummen mitt i handen som man säger, men vad alla delar heter och var de sitter har jag inte hunnit få pejl på riktigt än. Man lär sig lite i taget. Så var snälla. ;) Så till problem nummer 1:

Någon gång ibland, kanske när det är lite kallare ute (tror jag att jag lyckats komma fram till) så hänger inte låset till bakluckan med när jag låser upp bilen. Det är centrallås. Och såklart är inga av nycklarna som jag fick med vid bilköpet huvudnyckel (verkar som att tidigare bilägare slarvat bort dem och inte brytt sig om att fixa en ny) så jag kan inte heller låsa upp luckan direkt med nyckeln.

Så... Några tips vad som kan göras utan att tillkalla en dyr märkesverkstad? ;)



/Robert
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Carina E Touring - Fel på centrallåset?

Inlägg av cheetah1 »

Ta av inredningen på bakluckan och se om du kan komma åt att smörja upp mekanismerna till lås och bakluckeöppning.
slipped_away
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 okt 2010, 10:52:07
Bilmodell: Carina E Touring
Årsmodell: 1997
PostOrt: Växjö

Re: Carina E Touring - Fel på centrallåset?

Inlägg av slipped_away »

cheetah1 skrev:Ta av inredningen på bakluckan och se om du kan komma åt att smörja upp mekanismerna till lås och bakluckeöppning.
Ok, tack! ...bra idé. :) Får prova det. Återkommer med resultat! :)
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Carina E Touring - Fel på centrallåset?

Inlägg av Stigge »

Tror inte att du kan låsa upp luckan på någon Carina från 97 med nyckeln,brukar nästan inte gå att få in nyckeln i låset utan att smörja upp.
slipped_away
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 okt 2010, 10:52:07
Bilmodell: Carina E Touring
Årsmodell: 1997
PostOrt: Växjö

Re: Carina E Touring - Fel på centrallåset?

Inlägg av slipped_away »

Stigge skrev:Tror inte att du kan låsa upp luckan på någon Carina från 97 med nyckeln,brukar nästan inte gå att få in nyckeln i låset utan att smörja upp.
jodå. nyckeln går in. inga problems. :) men sen händer det inte mkt.. :P
Skriv svar