Endast fullfart på cupefläkten, Corolla AE92.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Endast fullfart på cupefläkten, Corolla AE92.

Inlägg av kebarb »

Idag när jag startade bilen så hade jag lite fläkt på, efter 5 sekunder märkte jag att fläkten bara dog av. Jag stängde av och på fläkten igen och den går då bara igång på fulläget. Jag kan höra ett relä som klickar när jag vrider från noll till ett, men fläkten startar ej.

Är det frågan om resistorerna eller finns det en säkring någonstans som jag kan byta?

Någon som vet vilka ohmtal resistornerna har och om de går lätt att byta, eller om jag måste byta en hel insats någonstans?

Sitter resistorerna direkt bakom fläktknappspanelen eller någon annanstans i kupen?

Mycke tacksam för svar!


//K
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Endast fullfart på cupefläkten, Corolla AE92.

Inlägg av Tobbera »

Det är förmodligen fläktmotståndet. Brukar vara en modul som man byrter. Brukar också vara dyr. Är man händig går det ibland att löda ihop den igen. Om det är säkringen är ju lätt att kolla.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Endast fullfart på cupefläkten, Corolla AE92.

Inlägg av kebarb »

Tobbera skrev:Det är förmodligen fläktmotståndet. Brukar vara en modul som man byrter. Brukar också vara dyr. Är man händig går det ibland att löda ihop den igen. Om det är säkringen är ju lätt att kolla.

Vart sitter dessa? Hur kan jag utesluta att det är dessa innan jag köper nya?


//K
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Endast fullfart på cupefläkten, Corolla AE92.

Inlägg av Tobbera »

Ingen aning var de sitter på celica. Titta i work shop manual. Det går att mäta så att motståndet är rätt med en ohmmeter.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Endast fullfart på cupefläkten, Corolla AE92.

Inlägg av cheetah1 »

Förmodligen lika som på många andra toyotor; sitter bakom sparkskyddet på passagerarplatsen fram, i en fläktkanal (för kylningens skull). Är en tråd av är det ganska uppenbart. Har för mig att den satt med en skruv bara. Stor kontakt på, du kan inte missa den om den sitter där.

Till Camryn tror jag att ett nytt kostade närmare 900 spänn, och dom går som smör på skroten. Tack vare en vänlig medlem här på forumet lyckades jag dock få tag på en gratis då. (Tack, tack! :) ) Med lite tur kan du kanske hitta ny motståndstråd som passar på typ Kjell eller Elfa eller nåt.
Skriv svar