xenonkonvertering av helljus

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Speedo »

jcoboy: Det är relä och tillhörande kablar. Oftast behövs det inte, men då den drar rätt mycket ström i startögonblicket så kan vissa bilar få problem med säkringar som flyger.

Tror knappast någon hunnit testa Biltemas Xenon kit, som jag för övrigt inte ens hittar? VVMEs prylar otroligt prisvärda och fungerar helt okey. Har deras kit i bägge mina bilar.
jcoboy
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 21:41:56
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av jcoboy »

Så har jag beställt 50/55 (varför heter det så?) W hos VVME
att sättas in efter besiktningen i början på oktober.
Ska bli riktigt spännande.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Speedo »

Om det är helljuset behöver du ju inte vänta tills efter besiktningen. Jag besiktade min nu i veckan för andra gången med xenon konverterat helljus.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Glenn »

Beror ju som sagt på hur grinig besiktningsman man får, de flesta kollar bara att ljusbilden är okej, och skiter i att det egentligen inte är godkänt.

(och på helljus kollas ju inte ljusbild alls.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Speedo »

Jag har fått verifierat att det är godkänt att konvertera helljuset.

Och det är ganska logiskt egentligen. Argumenten för varför man inte får konvertera halvljuset gäller ju inte. Du kan/får ju tex montera extraljus som pekar hit och dit etc... Det enda dom verkar kolla är att man då överhuvudtaget har ett helljus.

För övrigt så tyckte besiktningsmannen förra året (som jag skrev här i ett tidigare inlägg) att det var ett bra initiativ av mig att konvertera. Jag ökar ju säkerheten för familjen vid körning i mörker. Besiktningsmannen hade även konverterat sin egen privata bil.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Glenn »

Speedo skrev:Jag har fått verifierat att det är godkänt att konvertera helljuset.
Från vilken myndighet ? skriftligt ?

Det ör grymt petiga regler vad det gäller lysen, allt ska vara E-märkt och alla modifieringar invaliderar E-märkningen, därför är jag skeptisk.

Däremot bryr sej som sagt sällan bilprovningen, men det är ju nåt helt annat än att det faktiskt är tillåtet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
jcoboy
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 21:41:56
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av jcoboy »

Det lär väl visa sig - orkar nog inte koppla om varje gång man ska besikta.
Ang. märkningen 50/55 - någon som vet anledningen till den?
/Christer
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av cheetah1 »

Ren gissning, så ta det med en nypa salt, men det kan inte vara så att det är nåt som har råkat följa med i produktnamnet från nån H4-produkt (alltså att nån har skrivit fel)? För det är för H7 du har köpt, va?

Annars vet jag inte.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Speedo »

Glenn skrev:
Speedo skrev:Jag har fått verifierat att det är godkänt att konvertera helljuset.
Från vilken myndighet ? skriftligt ?
Osäker på om jag såg det skriftligt. Det var som sagt 2009 jag nystade i det här. Jag ville vara helt säker innan jag själv konverterade, och blev övertygad. Nån berättade också att han bett en tvekande besiktningsman gå och kolla sin dokumentation, som då kommit tillbaka och sagt att det mycket riktigt var okey. Skall se om jag hittar nåt...
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: xenonkonvertering av helljus

Inlägg av Speedo »

Vet att jag bland annat läst det här:
http://www.xenonkungen.se/faq.htm#besiktning

Men om man vänder på steken... känner du någon, eller ens hört om någon som blivit nekad i besiktningen pga. konverterat helljus eller extraljus?
Skriv svar