Problem - laddning? Solara V6 2006

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av harntabo »

Hello!

Första problemet med US-importen!!! Den rackaren var strömtom i morse! Fick info vid köpet "dåligt batteri", byttes efter några dagar, inte varit problem sen dess (2 mån.). Indikerer (förstås) inga laddningsproblem.

Men det måste nog vara nå´n strömtjyv som ställer till med elände. Funkar utmärkt när jag använder bilen dagligen, men om den står still 2-4 dygn.......då är den totalt tom i batteriet!

Tankar??
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av Dale »

Hmm, koppla in en ampere mätare i serie med batteriet, kolla strömförbrukningen och sen börja plocka säkringar tills strömförbrukningen gått ner. Då lär felet vara efter den säkringen. Tänk även på att en del säkringar funkar som "huvudsäkringar" till andra säkringar. Hade ett liknande problem på en kärra där fick jag koppla på en DC-logger kopplad till en dator för å kolla då strömförbrukningen var nära 0 och det var tomt iaf på morronen. Visade sig att någonting gick igång lite då å då å sög i sig ett par ampere. Började dumma sig när spänningen blev runt 11 volt. Försvann efter batteribyte.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av harntabo »

Tack, ska testa!
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av cheetah1 »

Tänk nu på att inte ha nåt igång när du gör detta, en vanlig multimeter med strömmätningsfunktion brukar inte klara mer än 10A, bara belysningen på bilen drar ungefär det.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av Dale »

Just de ja. Bilen ska naturligtvis vara "parkerad" och allt avstängt precis som du lämnar den för natten. Tänk även på att stäng av innerbelysning och bagageutrymmsbelysning med mera då de brukar lysa om man har någon dörr öppen ifa de e säkringar inne i bilen med som skall plockas ur.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av harntabo »

Nu é det nyladdat och funkar förstås....utifrån era goda råd känns det (utgående från min ringa kompetens) ändå som att man borde konsultera en bilelektriker för att inte göra ont värre?? Jag har absolut inte pysslat med sånt här förut, var nog lite övermodig när jag skrev att jag skulle försöka ;)

Vad tror ni??
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av Dale »

Hur är det med laddningen då? Många bilar som har någon form av varningslampa för laddningen lyser ju bara om laddningen inte funkar alls men om någon av diodrarna i generatorn gått sönder så laddas det inte med full kraft.

Letade i Wikin men fann bara lite om http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri men inget om generatorn. Måste peta ihop nått. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
CmdrSharp
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 okt 2018, 21:59:02
Bilmodell: Camry Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av CmdrSharp »

Sådärja, nu tar vi och bumpar en gammal tråd - mest bara för att undertecknad son tog över den här fantastiska bilen som förstabil och har gett sig fasen på att få fatt i den där strömtjuven som farsgubben gav upp på!

Mätte med multimeter idag och får runt 0.65A med alla dörrar stängda och all belysning avstängd. Det är lite väl mycket för min smak. Strax över 1A precis vid påkoppling av multimeter, men settlar ner runt 0.65 sen när (antar jag) datorn startat upp osv.

Dragit varenda säkring under huven och varenda säkring under förarplatsen. Hittade nån säkring som svarade för 200mA av det hela, men inget som "löste hela frågan". Dragit ett par av reläen medan vi felsökte också, men har inte rätt verktyg, och handen vart för trött för att få ut alla. Frågan är ju då: Finns det någon rimlig bov jag kan misstänka sådär på rak arm när vi snackar ~0.6ish amp?

//En i övrigt mycket nöjd bilägare :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av Glenn »

För att kunna mäta korrekt måste bilen somna först, det brukar kräva att alla dörrar, baklucka samt huv är stängda i X antal minuter (ofta ca 10-15), sen kan man mäta.

Men 0,65A är 7,8-9W , det är såpass mycket att du borde kunna jaga med värmekamera om du har nån sån i närheten. (glöm inte att lura bilen att alla dörrar och huv är stängda först) faktum är att du borde kunna använda händerna till och med.

Annars är en spontan gissning generator, har du kass elektronik i den kan den ibland ligga och tjuvdra ström bakvägen.

Eftermonterad utrustning typ larm/stereo/slutsteg/BT-enheter och liknande är också alltid mycket misstänkta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
CmdrSharp
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 okt 2018, 21:59:02
Bilmodell: Camry Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige

Re: Problem - laddning? Solara V6 2006

Inlägg av CmdrSharp »

Glenn skrev: ons 17 okt 2018, 08:23:08 För att kunna mäta korrekt måste bilen somna först, det brukar kräva att alla dörrar, baklucka samt huv är stängda i X antal minuter (ofta ca 10-15), sen kan man mäta.
Läst något om det - trodde det gällde främst nyare bilar! Ska göra om testet någon lämplig, mindre kall dag i så fall och låta den vara ett tag först.
Glenn skrev: ons 17 okt 2018, 08:23:08Men 0,65A är 7,8-9W , det är såpass mycket att du borde kunna jaga med värmekamera om du har nån sån i närheten. (glöm inte att lura bilen att alla dörrar och huv är stängda först) faktum är att du borde kunna använda händerna till och med.
Frågan är vad man ska sikta på - jag har ingen IR-kamera, men jag skaffar en om det är så. Bilen är stor, finns mycket att skjuta på :)
Glenn skrev: ons 17 okt 2018, 08:23:08Annars är en spontan gissning generator, har du kass elektronik i den kan den ibland ligga och tjuvdra ström bakvägen.
Det är en tanke jag haft också. Allt är original (vad jag kan se). Fanns ett eftermonterat dimbakljus som monterats bort för några år sedan. Har
också funderat på om det kan vara något med någon högtalare - när bilen går från 0 till AC-läge så blir det ett "popp" i bakre högtalare.
Skriv svar