Eftermontera dimframljus på Avensis-99

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
vieman
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 11 jun 2010, 21:28:57
Bilmodell: Avensis 1,8
Årsmodell: 1999

Eftermontera dimframljus på Avensis-99

Inlägg av vieman »

Hej! Jag är ägare till en Avensis Linea Luna årsmodell-99.Jag hade tänkt att eftermontera framdimljus.Dimljusen är införskaffade & så även en ny binkersspak med vridreglage för framdimljus.Jag vet att det finns fördragna kablar vid dimljusen & jag tror att det är fördraget även på anslutningen till spaken.Har kopplat in alltsammans men det fungerar ej.
Ska jag komplettera med ett relä för att få det att fungera & isåfall var ska det sitta?
Är det någon som vet var på instrumenttavlan som indikeringslampan för framdimljus sitter?
Sist så undrar jag om det finns någon som vet var man kan få tag på de täcklock som ska sitta bredvid dimljusen? På Toyota kostar de nämligen skjortan.Har även sökt efter dom på bildelsbasen men utan resultat.
Jag kan även tilllägga att jag har kontaktat Toyota angående eftermonteringen men dom verkar inte har något större intresse av att informera mig,så nu lägger jag min förhoppning till alla vänliga själar på detta forum istället.
Tack på förhand! :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Eftermontera dimframljus på Avensis-99

Inlägg av PierreW »

Har du kollat om det behöver kompletteras med nån säkring i boxen?


Ett tips från mig hämtat på det gamla forumet. Helt klart billigaste varianten på dimljusinkoppling. Kan ju självklart också kopplas med en knapp i kupén.

Detta är på min Volvo 850, men allt funkar ju utom just att koppla bort automatiken till halvljuset.

Jag har kopplat dimljusen med 2 st reläer. Finns två varianter av (extraljusrelä) ett relä med 2st 87 och ett relä med en 87 och en 87A,
det sistnämda är ett så kallat växlande relä som bryter spänningen på 87 när det blir spänning på 86. Ett relä som 86an sitter på p-ljuset och på det andra reläet har jag kopplat 86an till halvljuset.
Jag matar alltså spänning till 30 på det växlande reläet från 87 på det vanliga reläet. På så vis har jag ström till dimljusen när p-ljuset är igång och när jag tänder halvljuset så bryts alltså spänningen på stift 87 på det växlande reläet och dimljusen slocknar.
Skall tillägga att jag kopplat bort halvljusautomatiken på läge noll på ljusvredet inne i bilen på så sätt får jag p-ljus och dimljus automatiskt när jag startar bilen. Och lagligt blir det när jag vrider till läge 2 för då slocknar dimljusen och halvljuset tänds.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
vieman
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 11 jun 2010, 21:28:57
Bilmodell: Avensis 1,8
Årsmodell: 1999

Re: Eftermontera dimframljus på Avensis-99

Inlägg av vieman »

Hej! Alla säkringar som har med dimframljusen att göra sitter på plats & där är det också ström.Jag har dock inte ström på dom kontakter som har att göra med dimljusen som sitter på anslutningen till spaken? Därför har jag inbillat mig att det ev. bara behövs ett relä någonstans för att få ljuset att fungera?(Ledig plats vid säkringsboxen t.ex.)
Ska även tillägga att jag är ganska borta på bilel så jag hade hoppats att detta kunde bli relativt enkelt att fixa. :)
Zorro
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 09:06:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1999

Re: Eftermontera dimframljus på Avensis-99

Inlägg av Zorro »

Hej,
Försöker göra precis samma sak som dig, får det inte heller att funka. Har du kommit på var relä'et för dimljus fram sitter?
Zorro
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 09:06:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1999

Re: Eftermontera dimframljus på Avensis-99

Inlägg av Zorro »

Gav mig inte ikväll utan lyckades till slut hitta en relähållare som var tom och när jag satt dit ett relä så funkade det!
Hållaren sitter längst in bakom kupe säkringsdosan. Det finns två fristående hållare där, det är den som är i stort sett omöjlig att nå....naturligtvis.
Nu saknar jag bara dom svarta små plast detaljerna brevid dimljusen, ngr tips var jag hitta ett par billigt?
Skriv svar