Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Roger 47
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 30 nov 2009, 14:39:35
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1998

Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av Roger 47 »

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har en Toyota Avensis-98 som jag är väldigt nöjd med så här långt. Nu har det emellertid dykt upp ett fel som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Helt plötsligt kan jag inte avaktivera larmet. När jag trycker på unlock på nyckeln så händer ingenting. Jag kan låsa upp dörren med hjälp av nyckeln direkt i låset, men då är fortfarande larmet aktiverat och hoppar igång när jag öppnar dörren. Ett larm som kan väcka döda och skrämmer skiten ur grannarna och deras hundar.
Larmet är ett sk VSS (Vehicle security system) och är Toyotas eget, om jag inte har fel.
Larmet och upplåsningen av bilens alla dörrar styrs med fjärrstyrning från nyckeln.

Har provat att byta batterier i nyckeln utan resultat.
Har talat med Toyota-verkstaden i stan och de ville jag skulle komma dit med bilen.
Problemet är att jag bor ute på landet, 15 km från verkstaden. Hur tar jag mig dit?
Har inget garage utan bilen står ute i ösregn och kolmörker.
Går det att på något sätt koppla ur larmet manuellt eller måste jag åka med larmet igång och låta som en ambulans. Går det ens att göra det?
Har ni några tips så är jag tacksam.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av Dale »

Då ingen svarat än så gör jag ett försök. Du låser och låser upp bilen med fjärrnyckeln? Är det bara en knapp på nyckeln eller är det en för lås och en för öppna? Kan ju vara så att knappen gått sönder. Haft en del larm på mina bilar men inte nått Toyota original och vissa har en liten metall bubbla som kan ge upp eller skapat dålig kontakt mot kretskortet.

Att koppla ur larmet kan innebära kabeln till bränslepump /tändning är dragen genom larmdosan och då måste man koppla ihop det med. Det brukar även finnas någon "nöd" kod för att koppla ur larmet trots fjärrnyckeln inte fungerar. Har du någon manual till larmet bör det stå lite där. Eventuellt är det någon PIN kod som behövs med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Roger 47
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 30 nov 2009, 14:39:35
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av Roger 47 »

Tack för ett snabbt svar. På nyckeln finns två knappar, en för att låsa upp och en för att låsa. Har plockat bort höljet till nyckeln och kollat hur det ser ut. Det sitter två små strömbrytare i ett litet kretskort. De verkar funka. Har kopplat förbi strömbrytaren till unlock utan resultat. Så jag tror inte det är själva strömbrytaren som är felet tyvärr.
Glömde nämna att det går att låsa bilen med lock-knappen, men utan att bilens blinkers reagerar. När allt fungerat som det skall blinkar de, både när man låser/larmar på och låser upp/larmar av.
På toyota nämnde killen där, en sk låskista som det eventuellt kunde vara något fel med.
Antagligen en dyr historia.
Tyvärr finns ingen manual till larmet. Jag köpte bilen begagnad för sex år sedan och någon manual följde inte med.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av Dale »

Kan de vara så att någon av öppen dörr brytare inte är i ordning? Kanske sitter en till skuffluckan och motorhuven med? Vet du vart prylarna sitter? Under instrumentpanelen eller bakom handsfacket? Om det går att få fram några siffror på lådan kanske man kan Googla å se om man hittar någon anvisning.

Spånar bara lite ideer.

Hitta frexten en sida med lite larm och stereo kopplingar. Om de nu stämmer kan man ju alltid kolla vilken kabel/färg går till vad. Se http://www.modifiedlife.com/1998-toyota ... g-diagram/ kanske itne stämmer till hundra men de lär inte skilja så mycket mellan modellerna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av Prankster »

Låter som låskistan ja, brukar kunna krypa in fukt i den, vilket gör att centrallås+larm inte funkar som det ska. i.o.m att centrallåset inte låser upp så slås inte heller larmet av, d.v.s elen i förardörr låset funkar inte så även om du kan låsa upp just förardörren är upplåst så är larmet fortfarande aktiverat.

Är ganska vanligt på gamla avensis, iaf här hos oss. Vet dock itne vad den kostar att byta just nu.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
annerborn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 20 jun 2011, 09:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 1999

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av annerborn »

Jag hade samma problem (efter batteribyte i nyckeln). Följande lösning fungerade för mig:

"just had the same problem after i replaced the battery from the keyfob... car only seemed to lock while the unlock button did nothing. After cheking to make sure the button was fine i deciced to google the problem and found that I had to manually open the car using the key, once i opened the door the alarm set off so I pressed the lock button and that sileced the alarm. Next I stuck the key in the ignition and turned the key to the ON position( where all the signs light up)leavind the door open, waited 10 seconds and pressed the unlock button twice the locks and indicators flicked twice and started working normal. Hope this helps your issue with your remote good luck"

mvh, Nicke
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av cheetah1 »

Och om inte det skulle fungera tänkte jag tillägga att (vet dock inte om det stämmer för Toyotas larm eller just i ditt fall) om man öppnar dörren med nyckeln så går larmet, men så fort du sätter i nyckeln i tändningslåset (och eventuellt vrider om) så känner bilen igen nyckeln och stänger av larmet igen. Det gäller alltså på bilar med fabriksmonterat larm med immobilizer i nyckeln.
idaborg
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 01:51:38
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 99

Re: Problem med larmet på Toyota Avensis-98

Inlägg av idaborg »

Hej!
Råkade ut för samma sak ikväll, hade parkerat på skavsta och kom hem med familjen, men det blev flygbuss hem, och nu står vår avensis 99 med exakt samma problem, kan inte larma av, men låsa, men blinkers blinkar ej. Hur låste det sig?
Skriv svar