Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
G-man
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 15:08:01
Bilmodell: Toyota Carina E
Årsmodell: 1992

Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av G-man »

Hejsan Toyotaister!

Jag har ett elproblem och jag skulle bli mycket tacksam ifall ni kan ge mig några goda råd.

Bilen ifråga är en Toyota Carina E 1992 2,0 GLI med cirka 18 000 mil på mätaren.

Låt mig få redogöra för förvirringen...

Efter att varit ute kört helt normalt ena dagen så vägrade bilen att starta nästa. Detta skedde i december ifjol men eftersom jag ändå hade tänkt att ställa av bilen under vintern så har jag inte gjort något åt den förrän nu.

Startmotorn snurrar och all elektronik i kupén fungerar, dvs. instrumentbräda, radio, fläktar, fönsterhissar m.m. Motorn får bensin men det går ingen gnista ut till tändstiften. Tändstiften bytte jag för bara nån vecka sedan och rotorn i fördelarn likaså, men det gjorde ingen skillnad.

Jag har gått igenom varenda säkring i hela bilen och jag kan inte se att en enda gått sönder. Reläna tycks även slå om och jag har då i alla fall viss ström ända fram till tändmodulen. (Vet inte hur många av kablarna som ska ha stret.)

En "liten detalj" som kan vara av stor vikt för att hitta lösningen på problemet är hur belysningen beter sig. Brukar inte halvljuset lysa när nyckeln är i tändningsläge? På min bil fungerar alla lampor när jag vrider på halv/parkerings/helljusomställaren, så säkringarna och kablaget till lamporna är ok, men strålkastarna tänder inte oavsett vad tändningsnyckeln är inställd på.

Jag har verkstadshandboken med elschema men jag går bet på detta. En kompis som är bilmeck har försökt hjälpa mig men han gav upp. Har ni några tips?

Goda råd mottages tacksamt!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av PierreW »

I princip alla Toyotas modeller med halvljusautomatik har denna styrd av generatorns laddning, alltså ljuset slås inte på förrän batteriet laddas, så det är helt som det ska.

Ang de övriga får ja fundera en stund till ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av ST185 »

Skulle gissa på tändspolen, hade en carina e som dog när jag körde med den sen va den sten död, byte tändspolen sen fungerade den.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av fredrik mkIII »

det första jag kommer att tänka på är väl att kolla alla jordningar alternativt nödjorda genom att ta 1 startkabel och sätta mellan motor och jord
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
G-man
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 15:08:01
Bilmodell: Toyota Carina E
Årsmodell: 1992

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av G-man »

Tack för tips och förslag. De är uppskattade!

Så lamporna tänds inte när nyckeln bara är i tändningsläge? Där ser man, jag var nästan hundra på att de gjorde det. De senaste veckorna har jag kollat detta på en massa andra bilmärken och de tänds för alla andra. Men jag har förståss inte kollat på en toyota... Det är bevisligen alldeles för länge sedan jag körde den här bilen. ;) :oops:

Jag har redan provat med att nödjorda mellan motor och chassi men det hjälpte tyvärr inte. :(

Jag står nu här och velar mellan om man ska byta tändmodulen eller tändspolen. Finns det något sätt för en hemmapulare att kunna avgöra vilken av dessa delar som kan tänkas vara kaputt?
G-man
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 15:08:01
Bilmodell: Toyota Carina E
Årsmodell: 1992

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av G-man »

Hej igen!

Idag tog jag och tittade lite närmare på fördelaren som sitter på min Carina E 2,0 GLi -92. På den står följande kod:

Toyota 19040-74050
Denso 029010-0235
(sista siffran kan vara 6?)
5S-FE

Nu tätnar mystiken ...

Jag har letat på bildelsbasen men kan inte hitta nån fördelare till Carina E med en sån beteckning.

Jag hittar däremot en med beteckningen:

Toyota 19050-74040
3S-FE


Som ni märker så är de sista siffrorna i "toyota-koden" omkastade. (40/50) 19040-74050 som jag har i min bil just nu är koden på de fördelare som vanligtvis ska sitta i Toyota Camry 2,2 -92-93.

Jag har dessutom en 3S-FE-motor, inte en 5S-FE. Har det överhuvudtaget suttit 5S-FE-motorer i Carinor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_engine#5S-FE

Jag börjar ju fundera på om nån tidigare ägare bytt fördelare och kastat om siffrorna i produktkoden varpå han fått fel fördelare?

Har ni några kloka kommentarer? Vet ni om det överhuvudtaget bör sitta en 5S-FE-fördelare i min bil? Vad ska jag nu byta till? En som passar till motorkoden eller en likadan som den som satt i bilen?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av Dale »

Första gänget siffror berättar vad det är för pryl och efter bindestrecken är själva nummret så en fördelare från en modell borde ha samma nummrering i början som en fördelare från en annan modell.
5S-FE på 2.2 liter har inte setat i någon Carina. Vet dock inte hur mycket som skiljer sig mellan en 3S och 5S om det "bara" är mer kubik/volym.
Kollade på 19050-74040 och fann att den sitter på MR2, Celica, Carina E samt Rav4 med 5S-FE och 3S-FE motorer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av Johnny Blade »

Den enda 5S-FE jag har skruvat med (Celica'93) hade inte tändspolen inbyggd.Alltså så hade den inte lika fördelare och lock som 3S-FE.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av Dale »

Kan alltså vara olika då.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
G-man
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 15:08:01
Bilmodell: Toyota Carina E
Årsmodell: 1992

Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?

Inlägg av G-man »

Tillbaka efter ytterligare 6 timmars tröstlös felsökning ...

Jag har ringt Toyota för att försöka få nån klarhet i vad som gäller angående fördelare och olika modeller. Rätt fördelare till min ska tydligen heta 19050-74020. Men det är möjligt att sätta dit även andra fördelare sa snubben på reservdelsavdelningen. -Vilka modeller då, frågade jag? -Det vet jag inte. Det kan man inte se i datorn, svarade killen. Kul ...

Men det ska tydligen inte vara fel att montera en 5F-SE-fördelare i alla fall. "-Skillnaden är minimal och spelar ingen roll" enligt Toyota-snubben. Och de ser ju i alla fall identiska ut...

Jag försökte mäta mig fram till motståndet mellan olika punkter i fördelaren för att jämföra dessa med de rekommenderade värdena i verkstadshandboken, men jag fattar ju inte mellan vilka punkter jag ska mäta! Kan ni vara så bussiga och tala om för mig mellan vilka punkter jag ska mäta?

Motståndet i den s.k. "pick-up-coilen" (svensk term?) som man enligt punkt 4,6 ska mäta i kontakten, som jag ringat in med gult, ligger tydligen exakt mitt i mätområdet så det tycks vara ok. Men mellan vilka punkter ska jag mäta de värden som efterfrågas i punkt 3,4 och 3,5?

I punkt 3,4 omtalas "low tension". Det borde väl översättas till låg-spänning? Jag provade därför att mäta mellan plus-pol och minus-pol (röd respektive orange ring). Motståndet däremellan var 1,8 ohm enligt min mätare. Det är ju i så fall inte inom de rekommenderade värdena i tabellen. Men har jag överhuvudtaget mätt på rätt ställe?

Vad och var är primary och secondary windings?

Kabeln som ska sitta i den "grön-inringade" kontakten har en tråd som visar 12,7 volt när tändningen är på. Sätter jag i kontakten så kan jag sen även mäta upp 12,7 volt i andra änden av den denna kabel. (Som går in i tändmodulen/ignitor.) Alltså går strömmen raka vägen igenom tändspolen. Är det som det ska vara?

Ska jag mäta mellan några av de andra punkterna jag markerat?

Mycket tacksam för hjälp!!!
Bilagor
Fördelare Toyota Carina E 2,0 GLi 1992
Fördelare Toyota Carina E 2,0 GLi 1992
Fördelare med markerade delar.jpg (253.92 KiB) Visad 4016 gånger
Verkstadshandbok sida 1 Toyota Carina E 2,0 GLi 1992
Verkstadshandbok sida 1 Toyota Carina E 2,0 GLi 1992
verkstadshandbok toyota fördelare sida1.jpg (162.84 KiB) Visad 4015 gånger
Verkstadshandbok sida 2 Toyota Carina E 2,0 GLi 1992
Verkstadshandbok sida 2 Toyota Carina E 2,0 GLi 1992
verkstadshandbok toyota fördelare sida2.jpg (160.35 KiB) Visad 4010 gånger
Senast redigerad av G-man den tis 01 sep 2009, 22:30:56, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar