Nästan all belysning ur funktion, Avensis 2005

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tony_
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 06 apr 2018, 20:23:10
Bilmodell: Avensis 2.0T
Årsmodell: 2005
PostOrt: 65300

Nästan all belysning ur funktion, Avensis 2005

Inlägg av tony_ »

Jag har en Toyota Avensis 2.0 T25 från 2005, där halvljus, dimljus, registerplåtsbelysning etc. inte fungerar längre, eftersom jag av misstag kortslöt två kablar på en släpvagn som jag hade kopplad, då jag höll på att felsöka belysningen i den.

Man tänker ju sig att det är säkringar som måste bytas bara, men har kollar genom de som finns i luckan under ratten och de som finns i boxen bredvid batteriet, men hittar inget som har att göra med belysningen baktill till exempel (endast blinkerssäkring har jag hittat vilket jag har bytt så det är fixat).

Finns det någon tredje säkringsbox, eller finns det någon huvudsäkring som kan ha gått sönder?

Hoppas någon kan hjälpa, för är inte så kunnig på bilel, men skulle vara dumt föra på service om bara är något enkelt fel som säkringar.

Tacksam för tips!
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Nästan all belysning ur funktion, Avensis 2005

Inlägg av MScME »

Denna sida verkar täcka det mesta:

http://knigaproavto.ru/shemy/en/toyota/ ... agram.html

Spontant så skulle jag kika på säkring nr 14 på passagerarsidans säkringsbox, och byta den även om den ser hel ut, verkar säkra av det mesta du beskriver.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
DolbyAtmos
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 dec 2017, 20:15:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sverige

Re: Nästan all belysning ur funktion, Avensis 2005

Inlägg av DolbyAtmos »

Ta ner plasten/panelen nedanför ratten typ. Sitter fler säkringar nedanför luckan som du redan kollat i.
tony_
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 06 apr 2018, 20:23:10
Bilmodell: Avensis 2.0T
Årsmodell: 2005
PostOrt: 65300

Re: Nästan all belysning ur funktion, Avensis 2005

Inlägg av tony_ »

Problemet löst. Var nog bara en säkring (tror nr 14) som likväl var trasig i säkringsboxen under ratten. Den såg hel ut, men var lite svart då jag började lysa på den, så bytte den så blev allt i sin ordning!
Skriv svar