Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Nizzehult »

Så är man med Corollla igen. Min 12:e har jag räknat ut. Denna gång en 99:a som är importerad från Italien 2005 som flyttgods.
Tyvärr är därför instruktionsboken enbart på italienska - köper gärna en svensk/engelsk om nån har! En direkt fråga: det står OUTSIDE TEMP på instrumenteringen men går det att växla till INSIDE TEMP och i så fall: hur?

Det är en kombi med 1.3L 4EFE-motorn på 85hk. Jo, 1.3 - inte 1.4! 1332cc för att vara exakt. Den ser lite annorlunda ut än de 4EFE-motorer som jag haft tidigare, tändningen är helt elektronisk och insugningsröret verkar vara annorlunda men annars känner jag igen det mesta.
Köpte den med brusten kamrem men det bör inte vara några problem, bara att hänga dit en ny. Ca 25000 mil har den gått och enligt dokumentationen så byttes kamremmen 2010 då den hade gått ca 10000 mil. Är inte helt övertygad om att det verkligen stämmer.

Rätt välutrustad med AC, ABS, elhissar fram, elspeglar, fjärrnyckel, tempmätare mm MEN: saknar stolsvärme då detta inte är standard i sydliga länder. Synd.
Otroligt fin i karossen, har inte hittat det minsta rost - inte heller under - och den är också rostskyddsbehandlad flera gånger.

Har pysslat lite med den i helgen; gjort klart för att byta kamrem - dvs plockat bort den gamla och bytt lite lampor och så. Även fixat bakrutetorkaren då den hade rostat ihop men efter isärtagning, lite våld och krypolja så snurrar den igen!

Men en sak blir jag inte klok på: var sitter brytaren för att lampan ska tända automatiskt i bagageutrymmet när man öppnar bakluckan? Har inte hittat nåt ställe där detta kan finnas - eller ska det inte vara så?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Nizzehult »

Efter en djupdykning så hittade jag svaret på min egen fråga: det sitter tydligen en mikrobrytare inuti låsdelen som låser fast dörren, alltså den del som sitter i bakluckan. Den är hopnitad och går inte att öppna. Sprayade den med 556 men den ville ändå inte göra sitt jobb så nu funderar jag på en alternativ lösning med att sätta en brytare av samma typ som i dörrarna någonstans på luckan men jag har inte hittat nåt optimalt ställe för detta ännu.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Nizzehult »

Njä, får nog ge upp detta. Då den bryter plusspänning så måste brytaren vara tvåpolig. Normala dörrbrytare jordar bara.
Att plocka ut låsdelen är inget jag vill ge mig på, det sitter två armar och en vajer som den ska lira med och det är knappt man får in fingrarna där.

Men jag kan nog leva med detta - om ingen annan har löst det på nåt fiffigt sätt? Skulle tro att det här är ett rätt vanligt fel.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av cheetah1 »

Kan det verkligen vara raketforskning att bygga om till minusstyrd lampa då?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Nizzehult »

cheetah1 skrev: sön 26 aug 2018, 19:05:32 Kan det verkligen vara raketforskning att bygga om till minusstyrd lampa då?
Nä, kanske inte men då måste man dra en ny kabel för ändamålet och det finns heller ingen bra placering på luckan där man skulle kunna sätta en brytare. En väg vore att försöka dra en kabel från själva lampan och fram till där gångjärnen sitter och där sätta brytaren men det känns som mycket jobb för lite vinning, det går ju faktiskt att luta sig in och tända lampan manuellt om man behöver belysning.

Skulle man däremot ramla över en gammal hederlig kvicksilverbrytare så skulle man nog kunna använda den!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av cheetah1 »

Just det. Det finns ju faktiskt såna fortfarande, fast dom inte använder kvicksilver längre.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... sor-p36058
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Nizzehult »

Haha, ja har du sett! Men 6mA är väl klent så det blir i så fall till att bygga ett interface för att få den att klara uppgiften.
Annars fanns det tydligen kvicksilverbrytare i huvbelysningen på gamla 240 och 740 och det finns väl en och annan sån som är skrotad....
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Glenn »

Går det inte att slöjda in en microbrytare då ? eller en vanlig dörrbrytare som du isolerar och får helt fristående från jord ?

Angående sätesvärmen, kan du inte flytta över en stol och switch från en svensksåld ? borde finnas på skroten ? ..vet inte hur många olika klädslar det fanns iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ny Corolla (99:a) - bara en enkel fråga om bagagebelysning

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev: mån 27 aug 2018, 01:07:24 Går det inte att slöjda in en microbrytare då ? eller en vanlig dörrbrytare som du isolerar och får helt fristående från jord ?

Angående sätesvärmen, kan du inte flytta över en stol och switch från en svensksåld ? borde finnas på skroten ? ..vet inte hur många olika klädslar det fanns iofs.
Det är för trångt för att få in en mikrobrytare, i alla fall om den ska trigga på samma sak som original. Det finns som sagt heller inget naturligt ställe att sätta en dörrbrytare, inga plana ytor som sen i sin tur möter en plan yta på andra sidan. Det måste vara idiotsäkert och inget som plötsligt tömmer batteriet! En kvicksilverbrytare skulle funka fint.
I kväll har jag experimenterat med att bygga nåt eget genom en kula som får rulla i ett plaströr...fungerade inte riktigt som tänkt men jag ska jobba vidare på det...

Skrotarna är hutlösa! Dom vill ha över tusenlappen per stol, solkig och jävlig från en snart 20 år gammal bil som har gått 25000 mil! Fan, det får man ju ibland en hel bil för (som då är upprostad).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar