Instrumentpanelen lyser som en julgran och bilen laddar ej

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
skitbil
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 15:15:19
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: S.Sunderbyn
Land (Country): Sverige

Instrumentpanelen lyser som en julgran och bilen laddar ej

Inlägg av skitbil »

Skulle köra till jobbet på morgonen. Märker direkt att halvljusautomatiken inte funkerar. Inte hastighetsmätaren heller. På instrumentpanelen lyser nästan alla varningslampor. Lämnar in till Toyota. De får inte ut någon felkod, men de märker att generatorn inte laddar, så de byter den. 5700kr.
Felet kvarstår - byter igen. Felet kvarstår. Då vill de byta motorstyrenheten - 15000kr + jobb. Nej tack sa jag. Lämnar till två andra verkstäder med samma resultat. Får tag på en beggad ecm och byter den -felet kvarstår. Då tänkte jag - jag går igenom alla säkringar. Säkringen till OBD2 var trasig! Byter den och vips funkar allt förutom att airbaglampan lyser. Och man kan få ut felkoder. Felkod B1148 = airbag sensor Front RH. Lämnar in till Toyota igen. De byter sensor men kan inte släcka lampan, måste göra en djupare felsökning men troligtvis är det airbagstyrenheten sa dom. Blev nej från mig med tanke på tidigare erfarenhet från dessa. Bytte själv till en beggad och testad airbagstyrenhet men lampan lyser fortfarande. Måste jag till Toyota för att släcka den eller finns det nåt gör det självtips? Eller kan det vara något annat fel? Trött på alla så kallade "bilmekaniker"
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Instrumentpanelen lyser som en julgran och bilen laddar ej

Inlägg av Inf3cted »

Låter rent spontant som ett jordfel. Alt något annat liknande fel. Hade de varit någon box hade felkoder varit ett helsike att läsa. Som tex att det inte går alls. Koder som är totalt osammanhängande. :)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Instrumentpanelen lyser som en julgran och bilen laddar ej

Inlägg av Bempa »

Koden för airbag brukar ligga kvar så länge man inte raderar den med ett instrument, MEN lampan brukar slockna efter ett visst antal körningar om bilen känner att allt är ok. (även fast koden ligger kvar som historisk)

Eftersom både styrenhet och sensor är bytt till kända friska komponenter så är det bara kommunikationen emellan kvar. D.v.s kablarna
Börja med det enklaste och kolla hur kontakterna ser ut vid sensor, den sitter väl på rambenet på dom där bilarna så mycket väderelement som sliter på grejjerna
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar