Bakluckan låser upp sig själv?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Bakluckan låser upp sig själv?

Inlägg av shuu »

Hej, har en avensis T25 enligt signatur som som i höstas/vintras började låsa upp sig själv/svår att öppna via knappen och det är väl dags att försöka få rätt på det nu.

Det vanligaste scenariot är att luckan låser upp när man startar bilen. Vet inte om det beror på vibrationen eller något annat. Igår körde jag 4 mil motorväg men när jag stannar vid ett stopp så låser den upp säkert 2-3 gånger i rad och det har den gjort innan också vid stopp.

Har sett att en mus har varit i bilen men att den skulle gjort kortis är kanske inte jättetroligt men har med det i åtanken.. Några tips på vad man kan leta efter? Knappen i sig som det är fel på eller några andra komponenter som brukar bli slut?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bakluckan låser upp sig själv?

Inlägg av PierreW »

Kan vara fukt i själva knappen, eller så är kabeln som går mellan lucka och kaross en trolig felkälla. Alltså att den har skavts hål på så kablarna blivit exponerade.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Bakluckan låser upp sig själv?

Inlägg av shuu »

Ok tack, ska börja kika på dessa sakerna.
Såg lite andra saker som kan spela in vid sådana här fel som kanske kan hjälpa någon annan: Nyckeln själv, microbrytare är väl inte heller helt ovanligt att det strular.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Bakluckan låser upp sig själv?

Inlägg av shuu »

Jag har nu kollat sladdarna mellan luckan och karossen och det såg bra ut över allt.
Försöker få av knappen, testade först bara de skruvarna på knappen men man måste kanske få av hela listen först som den sitter i? Dessa muttrar/bultar är så pass rostiga så det bara går sönder i listen så nu är den nog rätt körd... :cry:

Något tips? Förutom att dra ut sladden och smälla igen luckan och nöja sig med det :)
Corvensis
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 02 mar 2019, 13:13:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro

Re: Bakluckan låser upp sig själv?

Inlägg av Corvensis »

*Bumpar denna tråd*

Har precis samma problem med min Avensis kombi 07.
Bakluckan låser upp sig, oftast när man startar bilen, men även ibland när man stänger av den.

Någon som varit med om samma och hittat en lösning?

Alla kablar ser bra ut, inget skav.
Corolla 1998
Avensis 2007
Skriv svar