Bilen startar inte på en gång

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mattemannen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 03 maj 2018, 08:02:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Hultsfred

Bilen startar inte på en gång

Inlägg av Mattemannen »

Vet inte om det här inlägget kommer under rätt
kategori, men vi chansar. :)
Problemet är som ämnet säger: när man vrider om nyckeln klickar det ibland bara till. När man testar en eller två gånger till brukar den däremot starta.Är inget större problem än, men det kanske blir eftersom det verkar ha blivit värre den senaste tiden och nu sker det nästan varje gång jag ska starta Corollan.
Vet inte om det hänger ihop men det har också hänt några gånger på 90-vägen att bilen slår av under nån tiondel och sen är den som vanligt igen. Känns som om jag stampar till kvickt på bromspedalen ungefär, men det gör jag inte. :)
Vore tacksam för råd. Har läst om många som har startproblem, men den här startar alltid om man försöker fler ggr. Är mest rädd att jag blir stående miltals hemifrån nån dag.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bilen startar inte på en gång

Inlägg av Bempa »

Vad har du för årsmodell på din Corolla?? Exakt dom där symptomen hade vi på våran Corolla 01- när den va så gott som ny, på den tiden så övningskörde man i den :lol: En gång så vart det till och med gnistbildning från tändningslåset som gjorde brännmärken i instrumentbrädan.

Nåja boven va kontaktplattan bakom tändningslåset i fallet på "våran" (farsans) bil
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Mattemannen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 03 maj 2018, 08:02:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Hultsfred

Re: Bilen startar inte på en gång

Inlägg av Mattemannen »

Det är en 00 så jag skulle tro att de är likadant byggda. Egentligen är det morsans bil, men det betyder ju ändå att det är jag som får fixa problem som uppstår. ;) Fy sjutton, några brännmärken har det inte blivit än som tur är. :D Låter som en trolig orsak så det ska jag kolla upp. Tack för hjälpen tills vidare! 😊
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bilen startar inte på en gång

Inlägg av PierreW »

Mattemannen skrev: tor 03 maj 2018, 10:36:05 Det är en 00 så jag skulle tro att de är likadant byggda. Egentligen är det morsans bil, men det betyder ju ändå att det är jag som får fixa problem som uppstår. ;) Fy sjutton, några brännmärken har det inte blivit än som tur är. :D Låter som en trolig orsak så det ska jag kolla upp. Tack för hjälpen tills vidare! 😊
Ganska vanligt med utslitet bakstycke på tändningslåset på dessa, man kan tro att startmotorn gett upp ibland då man får testa o vrida ett par gånger innan den går igång.
Gjorde en gång en riktig special åt en kund med ett penselskaft som jag slipade till så det passade i skåran på vriddelen.
Tog några dagar innan delen kom hem och han behövde sin bil hehe.

Den brukar bli sliten då eldelen är i plast, och t låset i metall, så rent teoretiskt sett skulle du kunna rengöra plasten, lägga i smältlim och slipa ur ett nytt spår med en dremel.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar