[LÖST] HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 15:22:42
Bilmodell: Toyota Avensis T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: -
OrgNr: -
Kontaktperson: -

[LÖST] HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Inlägg av jberg »

Hej

Har fasen googlat och sökt på många forum under denna månad jag nu haft min Toyota, har projektorlins på en T27 2014 2.0 D-4D och Halogenlampor som halvljus och dom är minst sagt rätt kassa, är svårt att köra i mörker här i Norrland. Vill inte mekka in en LED-ramp utan hellre HID konvertera så försöker hitta bra och pålitlig information, dessvärre är detta en bristvara på just denna. Finns ett gäng alternativ, främst på ebay men är skeptiskt pga för lite information.

Någon som gjort detta, isåfall:

1: Vad och vart köpte ni för prylar?
2: Blev det bra, (bländar inte andra) och ger bra ljus?
3: Behövde ni byta lykta eller trixa med något för att det skulle bli bra?

Tack på förhand.

Mvh/Joel
Senast redigerad av jberg den ons 18 apr 2018, 08:49:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Inlägg av PierreW »

Vilken lampsockel har du nu? Har du H11 så är det ett bra alternativ att fila till en H9 lampa så den passar.
Googla H11 to H9 conversion.
Har du HB4 kan du fila till en HIR2 lampa så den passar, samma där, googla ;)
Har du HIR2 så finns det inget bättre än xenon om du vill ha starkare ljus.

Ebay kan du glömma när det gäller halvljus, det är ett lotteri med lampor och ballaster där, risken är att du får lampor som saknar UV skyddat glas, då bränner du kromet i reflektorerna och ljuset blir sämre än nu.

Jag har testat att konvertera Morsans Yaris 2017 till xenon, i den sitter HIR2 och dessa projektorer klarar lätt 1000lumen mer än HIR2 lampans 1900.
För starkt ljus är inte alltid bättre ljus, det ska hamna rätt på vägen också, och risken med att konvertera en halogenprojektor är att allt för mycket ljus hamnar för nära bilen pga designen. Blir lite samma fenomen som att tända dimljusen i mörker o tro att man ser bättre, i själva verket så kam man tappa 20meter på längden pga det ökade närljuset.

Jag fick fila till HB4 xenonlampor till morsans då det inte var nån butik/webshop i Sverige som hade HIR2 xenonlampor hemma.

Jag brukar handla hos prestandabelysning.se, eller om du vill stödja Norrland, handla hos Lucendi.se.

Viktigast av allt är att du köper kitt anpassade för Can-bus, även om Avensis varken har Can-busstyrning eller ljusövervakning till halv/helljus
så skadar vanliga ballaster elsystemet i bilen om man kopplar dom rakt i originalkontakterna.
Alternativet är att köpa vanliga 35w kit och koppla dom via relä precis som extraljus med signal från halvljuskontakten.
Exempelvis detta kit med extra EMC filter som skyddar mot bakströmmar https://www.prestandabelysning.se/produ ... it-premium

Alternativ 2 är LED från Japanska IPF, finns hos Lucendi och prestandabelysning.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Inlägg av cheetah1 »

Finns även helt okej xenonsatser och LED-konverteringar på xenonkungen.se.

Prova dock först med att sätta i ett par bra halvljuslampor, typ Osram Nightbreaker. Xenonkonvertering av halvljuset, även om det är bättre när man har projektorer, är aldrig nån riktig höjdare, om inte annat för att du måste plocka ur det till besiktningen varje år.
Sätt isåfall hellre i xenon i helljuset.
jberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 15:22:42
Bilmodell: Toyota Avensis T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: -
OrgNr: -
Kontaktperson: -

Re: HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Inlägg av jberg »

Tack båda för era svar! Har kollat mer baserat på era inlägg ett tag nu.

Har H11 i halvljus och H9 i helljus, så ser ut som att jag i så fall kanske beställer HID och testar det i halvljuset först och ser om ljusbilden blir som original om det blir bra så kanske köper till helljuset också, om inte så sätter jag dem i helljuset och fixar om H9 till H11 i halvljuset. Hade helst bytt lyktor och haft autojusterande HID men verkar omöjligt med denna bil.

Efter läst Testfaktas test av lampor så verkar det bara onödigt att köpa speciallampor om inte annat pga kort hållbarhet, men i deras test var det minst sagt kassa resultat: https://www.testfakta.se/sv/motor/artic ... llverkarna

Tack för era svar, uppdaterar tråden då jag testat eller om det blir någon annan lösning, nu på vårkanten är det inte akut med ljus så har ingen brådska just nu åtminstone.

Mvh/Joel
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Inlägg av Neblade »

jberg skrev: ons 18 apr 2018, 08:47:42 Tack båda för era svar! Har kollat mer baserat på era inlägg ett tag nu.

Har H11 i halvljus och H9 i helljus, så ser ut som att jag i så fall kanske beställer HID och testar det i halvljuset först och ser om ljusbilden blir som original om det blir bra så kanske köper till helljuset också, om inte så sätter jag dem i helljuset och fixar om H9 till H11 i halvljuset. Hade helst bytt lyktor och haft autojusterande HID men verkar omöjligt med denna bil.

Efter läst Testfaktas test av lampor så verkar det bara onödigt att köpa speciallampor om inte annat pga kort hållbarhet, men i deras test var det minst sagt kassa resultat: https://www.testfakta.se/sv/motor/artic ... llverkarna

Tack för era svar, uppdaterar tråden då jag testat eller om det blir någon annan lösning, nu på vårkanten är det inte akut med ljus så har ingen brådska just nu åtminstone.

Mvh/Joel
Se där, var intressant att läsa testet. Jag har som vana att byta till nya standard Philipslampor ("+30%") varje höst, de verkar ju ligga bra till i testet. Brukar även vara Philips-lampor i originalkartongerna från Toyota. 8-)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
jberg
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 15:22:42
Bilmodell: Toyota Avensis T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: -
OrgNr: -
Kontaktperson: -

Re: [LÖST] HID/Xenon till Avensis T27 2014 - Bra råd sökes.

Inlägg av jberg »

Har testat sätta in HID-lampa i projektorlinsen och har noga jämfört ljusbilden mellan en halogen och en HID/Xenon. Det är en tydlig skarp linje som avgränsar bra och inte bländar eller går högre och högre upp ju längre bort det lyser. Så jag ska testa sätta in HID i projektorlinsen en mörk kväll och dokumentera lite före och efter mot en vägg på avstånd för att bli säker på om det funkar ok som halvljus och funkar det bra så låter jag dom sitta där. För det är trots allt i halvljus som jag behöver bättre belysning än halogen erbjuder.

Mvh/Joel
Skriv svar