Farthållaren ger mig gråa hår

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Islay95
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 mar 2018, 17:29:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Ystad

Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av Islay95 »

Hur får jag igång den?
Jag har just köpt en Avensis från 2000. Farthållaren är för mig en gåta.
Den finns inte med i instruktionsboken, så den ger ingen vägledning. Mannen som sålde den säger att den fungerar, men han kommer inte ihåg hur.

Sänder med en bild på hur knapparna ser ut.

Tacksam för hjälp
Bilagor
Farthållare.jpg
Farthållare.jpg (435.87 KiB) Visad 8638 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av Glenn »

Bara en gissning nu, baserat på ett antal olika farthållare i andra bilar..

Är båda knapparna är "vippknappar" som kan vippas både höger och vänster ? eller bara enkelfunktion ?

I alla fall måste du först starta farthållaren genom att trycka "ON", oftast får man då (om den är originalmonterad iaf) en markering i instrumentet som säger "cruise" eller liknande. Detta försvinner vanligen om du stänger av motorn och startar igen, och då måste man trycka "ON" igen. Möjligen måste du hålla in knappen några sekunder för att starta farthållaren.

Sen när du kommit upp i lämplig fart trycker du "SET", ibland är det så dumt att man måste hålla exakt samma hastighet i typ 2-3 sekunder för att det ska "ta" (tyskarna gillar detta muppiga sätt), har man riktig tur finns det då en till indikering i instrumentet som säger typ "set", men oftast gör det inte det. Det kan även finnas spärrar som gör att du inte kan köra farthållare på låga hastigheter (tex minst 20 eller 40km/h) eller om du har för låg växel i.

Om det funkade så håller bilen nu hastigheten du valt. Vill du öka lite (ofta typ 2km/h per klick) trycker du "ACCEL", vill du minska lite "DECEL".

Trycker du på koppling eller broms så kopplas farthållaren ur, om du vill återta hastigheten trycker du på "RESUME".

I ditt fall verkar man även trycka båda samtidigt för att koppla ur farthållaren (används typ aldrig, man duttar på koppling eller broms istället), samt stänga av den.


Funkar den inte brukar det absolut vanligaste felet vara feljusterade eller defekta kontakter nere vid pedalerna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av riclin »

Islay95 skrev: tor 08 mar 2018, 17:59:50 Hur får jag igång den?
Jag har just köpt en Avensis från 2000. Farthållaren är för mig en gåta.
Den finns inte med i instruktionsboken, så den ger ingen vägledning. Mannen som sålde den säger att den fungerar, men han kommer inte ihåg hur.

Sänder med en bild på hur knapparna ser ut.

Tacksam för hjälp
Jag har själv haft både en -98, dvs före facelift. Och en -01a, dvs efter facelift. facelift gjordes runt -oo, hösten -99 till våren -00. Och den här är absolut före facelift. Då spaken efter ser likadan ut än idag, och det gör inte den här. Jag hade farthållare på min -01a. Men tyvärr inte på -98an. Fungerar dom likadant? Då startar du farthållaren med vänstra knappen enligt bild. när du når önskad hastighet trycker du på den högra knappen. Då bör farthållaren vara igång. pröva tvärtom annars.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av cheetah1 »

Det där är en eftermarknads. Hade en sån på husbilen. Helt värdelös, gjorde bara som man sa när den själv kände för det. Rev ur den och slängde den efter första säsongen.
Och jo, fjärkontrollen är trådlös, så funkar den inte kanske den behöver ett nytt batteri.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av riclin »

Islay95 skrev: tor 08 mar 2018, 17:59:50 Hur får jag igång den?
Jag har just köpt en Avensis från 2000. Farthållaren är för mig en gåta.
Den finns inte med i instruktionsboken, så den ger ingen vägledning. Mannen som sålde den säger att den fungerar, men han kommer inte ihåg hur.

Sänder med en bild på hur knapparna ser ut.

Tacksam för hjälp
Som Cheetah1 skrev ovan, så verkar det vara en eftermonterad historia. Då Toyotas original monterade har sett likadana ut sen våra farmödrar föddes.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av Glenn »

Det har dock funnits typ tre olika bara på T20-celican.. försökte hitta en att eftermontera förut och jäklar vilken soppa det var..

En av dom var den där dumma "extraspaken" som flertalet toyotor verkar ha som standard.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Islay95
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 mar 2018, 17:29:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Ystad

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av Islay95 »

Tack för bra svar!
Är den eftermonterad är det inte konstigt att instruktionsboken inte har med den.
Jag ska kolla upp om den behöver batteri, annars har den allt gjort sitt.
Tack :-)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av Dale »

Det där är en universal som monterats på massa olika fordon sen 1996. Finns fortfarande nya att köpa. Man kan skaffa extra frärrisar i annan form med om man så önskar. Sök på Rostra 250-1483 så finner du det du söker.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Islay95
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 08 mar 2018, 17:29:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Ystad

Re: Farthållaren ger mig gråa hår

Inlägg av Islay95 »

Tack!
Jag hittade den :-)
Skriv svar