Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PerCarlin
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 07 mar 2018, 08:33:44
Bilmodell: Auris 2.0D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Arboga

Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Inlägg av PerCarlin »

Har gjort bort mig, knäckte ABS-kontakten som går in i hjullagret bak när jag skulle byta lager. Behöver få tag på en ny kontakt eller kabelsats men det verkar vara riktigt svårt. Ingen av de lokala verkstäderna kan ta fram en.

Men det är säkert en std kontakt som finns på elfa eller dyl om man bara vet vilken modell det är, någon som har tips på detta?

Det är alltså kontakten som skall anslutas till hjullagret som efterfrågas. Sitter på en sladd som går in under chassit.
Bil: Toyota Auris - 07, 2.0D

/Per
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Inlägg av Glenn »

Har du nån bild ? ..det kan nog gissningsvis vara samma kontakt som på andra bilar med samma fabrikat på ABS-systemet..

jag kör med modifirerad camrygivare på min ST202, kontakten passade men man fick modifiera lite annat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PerCarlin
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 07 mar 2018, 08:33:44
Bilmodell: Auris 2.0D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Arboga

Re: Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Inlägg av PerCarlin »

Har tyvärr ingen bra bild.

Lagret är ett SKF VKBA 6877 enl bild och det är kontakten som passar i detta lager som är intressant.
https://goo.gl/images/uZS6MJ
PerCarlin
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 07 mar 2018, 08:33:44
Bilmodell: Auris 2.0D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Arboga

Re: Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Inlägg av PerCarlin »

Jag gav upp. Köpte en kontakt med några dm kabel ifrån skroten, 716kr kostade den. Skulle tro att det är minst 20x mera än vad samma kontakt skulle kostat på Elfa eller Farnell men jag kan inte vänta längre.

/Per
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Inlägg av Glenn »

Ja det var då inte billigt inte, specieltl för något som skroten säkerligen bara skickar i pressen ändå i normalfallet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Vilken ABS kontakt är det på hjullagret bak?

Inlägg av Swecap »

Kanske dum fråga, men vad kostade kabeln hos Toyota? Minns den snutten mellan givare och in i bilen kostade kring 400 till en yaris kring den årsmodellen.
Corona RT40 -66
Skriv svar