Varselljus avensis -12 med xenon

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
joones
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 09:46:57
Bilmodell: Taro
Årsmodell: 95

Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av joones »

Hej,
Jag har en fråga.
Idag upptäcke jag att inget lyse tänds på bilen när omkopplaren står i läge Auto, i dagsljus. Den lilla gröna kontrollampan är också släckt. När det skymmer tänds halvljuset som det ska. Då tänds även den gröna kontrollampan och navigatorn tonas ned.
Jag vet att bakljusen inte tänds på vissa årsmodeller i dagsljus, men visst måste det lysa någon form av varselljus/sidomarkeringsljus fram?

Vid läge parkeringsljus tänds lysdioderna i framlycktorna och vid läge ”på” tänds halvljus. Den gröna kontrollampan tänds även vid dessa lägen.

Är det något fel, vad kan det vara i så fall?
Eller ska det vara så? Att allt ljus är släckt i dagsljus.

Det är frugans bil så jag har inte noterat detta förut, på min -09 avensis med halogen är det vanlig gammaldags halvljusautomatik.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av cheetah1 »

Du har nog den generationen där dom satte i autoläget utan att sätta i några varselljus. Antingen får du eftermontera varselljus, eller också får du tända manuellt. Provkörde en sån en gång, vill jag minnas.
joones
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 09:46:57
Bilmodell: Taro
Årsmodell: 95

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av joones »

låter ju inget vidare. Då har den ju inte ens halvljusautomatik.

Eftermontera hur löser man det?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av cheetah1 »

Släcker den inte halvljuset när du stänger av tändningen om du har det manuellt på? Det gjorde min Subaru med samma "finess" i övrigt, Avensisen jag provkörde forskade jag aldrig i hur den funkade, men nog måste den ha fungerande halvljusautomatik på nån vänster om den ska få säljas i Sverige..?

Varselljus för eftermontering: https://www.xenonkungen.com/se/drl-led- ... arselljus/
Jag har hört att nån har fått ett påpekande av en nitisk polis att det tekniskt sett inte är tillåtet att ändra ljusfunktionen på en helfordonsgodkänd bil, och därmed inte heller att eftermontera varselljus, men jag har väldigt svårt att tro att någon nånsin skulle åka på nån form av anmärkning eller föreläggande på grund av det.
joones
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 09:46:57
Bilmodell: Taro
Årsmodell: 95

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av joones »

Nej den släcker inte halvljuset i läge på.
Jag har samma erfarenhet som du med andra bilar jag ägt. De har varit så att om man kör med brytaren i läge på så släcks ljuset när man stänger av motorn men om man med avstängd motor vrider reglaget till läge på så tänds ljuset även med tändningen avstängd.
Men på avensisen är det i princip lika modernt som på min första bil, en Volvo 140 från 1971. Ett läge för av ett för på och ett för parkeringsljus. Det känns som om någon tänkt fel.

Eftermonterade lampor känns lite fel, lysdioderna sitter lju redan i strålkastarna, de lyser på parkeringsljus, de borde ju lysa även på läge auto. Vad ska man annars med det läget till?

Jag hittade nu ett inlägg här på forumet där någon haft liknande problem med en tyskimporterad avensis -07, våran bil är inte importerad från Tyskland, den är ”svensksåld”.

Mitt dilemma kan man säga är nog att jag inte vet om den är ”trasig” dvs att den borde ha varselljus men att dessa inte fungerar, elle om den är ”felkonstruerad” dvs den saknar varselljus i läge auto.

Min magkänsla säger mig att den borde ha varselljus jag borde ha reagerat tidigare men kan erkänna att jag inte varit tillräckligt uppmärksam. Jag inbillar mig att jag sett bara lysdioderna lysa någon gång när fugan kört bakom mig, men jag skulle inte våga ta gift på det.

Är de felkonstruerade är det ju bara att gilla läget elle lägga pengar och jobb på eftermonterande ljus eller en dyr ombyggnation. Är det något som är trasigt borde det gå att reparera. Vilket i praktiken kan bli lika dyrt som ombyggnation. Men det vore intressant att veta innan man åker till verkstan och får en prisuppgift, så att man vet vad prisuppgiften gäller. Det är ju dumt att betala för felsökning om utrustningen inte finns monterad från första början.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av Glenn »

Man tycker ju att sådant här borde vara programmerbart med en servicedator..

Tyvärr har jag tyckte det innan på toyotor och då har det inte varit så, men jag skulle iaf börjat med att fråga nån kunnig på en toyotaverkstad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av PierreW »

Kolla i menyn i instrumentet, jag har en hel del funktioner i där på Tundran, och det är ändå en 07.

Vill minnas att vi programmerade om en Importerad Camry med dimmade helljuslampor som DRL till att få vanlig halvljusautomatik på läge noll.
Finns det bara en Body ECU bör det inte vara nått problem att programmera om detta.

Kolla även efter nån säkring som heter DRL eller DAYTIME LIGHTS eller liknande, kan vara så enkelt att den gått sönder.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
joones
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 09:46:57
Bilmodell: Taro
Årsmodell: 95

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av joones »

jag har letat en del efter någon säkring, men det är ju lite klurigt att hitta rätt. Instruktionsboken täcker ju flera varianter och det är otydligt vilken variant man har jämfört med boken. Enligt boken kan säkring 25 vara drl på vissa modeller 7,5ampere säkring. Det är varningsblinker eller något sånt och något mer, på min bil 10ampere säkring som är hel.

Att köra med parkeringsljus elle omkopplaren i on-läge funkar ju iofs. Problemet är att navigatorn är så neddammad att det är omöjligt att använda i det läget. Vilket väl kanske indikerar att drl bör finnas på bilen annars är både autoläget och navigatorn obrukbara dagtid.
Körde hem från Geilo i Norge igår, tur att det finns navigatorappar i mobilen. Böter i Norge är ju inte att leka med även om fortkörningsböter nog är värre än att köra utan halvljus.

Jag får nog kontakta toyotaverkstan även om felet är så enkelt som en trasig säkring.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av Dale »

Har du inget ljus alls när du har ljusomkopplaren på AV och motorn igång? I det läget bör det vara halvljus med parkering eller varselljus och starkt ljus på instrumenten. Om inte så är det troligen nått fel som är trasigt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Varselljus avensis -12 med xenon

Inlägg av riclin »

Har tyvärr ingen möjlighet att gå ut och testa just nu. Men drl ljuset tänds först när man lägger ur p bromsen, eller om det var när jag lägger i växel (automat) på min, är jag nästan 100 på. Be någon stå framför och kolla.
Skriv svar