Kupebelysning Yaris -10

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
oebb
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 feb 2018, 15:56:10
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2009
PostOrt: 12232
Land (Country): Swe

Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av oebb »

Halloj!
Nybliven Yarisägare 2009. Funkar fint - men kupebelysningen funkar inte med dörröppning eller lås/upplås. Irriterande. Min modell är en tvådelad lampa med en halva för förar och passagerarsida. Man tänder genom att trycka in hela lampan - och då lyser den. Enligt instruktionsboken så ska det finnas en strömställare med tre lägen vid taklampan - men det finns ingen sån i min.... Är det nåt som styrs från bilens styrsystem/ECU eller finns det en gömd switch nånstans tro?

Tjing
/Micke
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av cheetah1 »

Kan vara så att enklare modellvarianter inte har den "lyxen", även om jag måste säga att det låter märkligt, Yaris är ändå inte den allra billigaste småbilen och jag har nog aldrig kört nån bil, oavsett hur simpel, som inte har haft kupébelysning...
oebb
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 feb 2018, 15:56:10
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2009
PostOrt: 12232
Land (Country): Swe

Re: Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av oebb »

Jo - den tanken slog mig med. Stämmer lite illa med att ha AC men inte kupebelysning som tänds när man öppnar dörren. Vore kanon om nån annan yaris-ägare kan bekräfta eller dementera.

/Micke
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av Glenn »

Det låter ju ytterst märkligt, inte ens billigaste 80tals budgetbilarna saknade ju den "Finessen"

Mammas yaris tänder innerbelysningen iaf, fast den är ju nyare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
oebb
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 feb 2018, 15:56:10
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2009
PostOrt: 12232
Land (Country): Swe

Re: Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av oebb »

Ok, tack för den feedbacken. Problemet kvarstår. Ska ägna mig åt lite mer forskning i helgen.
/Micke
oebb
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 feb 2018, 15:56:10
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2009
PostOrt: 12232
Land (Country): Swe

Re: Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av oebb »

Pinsamt - i mörkret i bilen så insåg jag inte att det både finns "kartlampor" vid sidan av backspegen och en takkupebelysning lite längre bak i kupen. På den riktiga kupebelysningen fanns det förstås en omkopplare för dörrbrytare. Well well - case closed i vart fall. Nu funkar det som det ska :)
/Micke
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kupebelysning Yaris -10

Inlägg av cheetah1 »

Haha, ja, så kan det vara?
Skriv svar