Halvljus blinkar

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Halvljus blinkar

Inlägg av jonol »

Autom. Halvljus blinkar och helljuslampan i instrumentet blinkar med, vrider jag på ljuskontakten så jag har instrumentbelysning så slutar blinkningarna, men helljuset fungerar inte. När jag stänger motorn och tar ut nyckeln så lyser helljuslampan i instrumentet.
Johnny
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Halvljus blinkar

Inlägg av cheetah1 »

Spännande! Det hade jag velat felsöka! :lol:

För det första tror jag att det automatiska halvljuset på dessa modeller kan styras på ett av två sätt, antingen via oljetrycket eller också via ett relä från generatorladdningen (samma som styr laddningslampan).

Med andra ord, kolla om oljetryckslampan (röd oljekanna) eller laddningslampan (rött batteri) blinkar samtidigt.

Kolla också, eller nästan kanske först, så att du har tillräcklig oljemängd i motorn.

Kolla också när du slår på tändningen att alla lampor, i synnerhet de två ovanstående, är hela. Förr laddade inte generatorn om laddningslampan var trasig, lampan var en integral del i kretsen som styrde laddningsregulatorn, men utan att veta säkert tror jag att alla moderna bilar, även så tidigt som 2001, har någon form av elektronik emellan som inte gör att man blir utan laddning bara för att en liten "lampejävel" får för sig att gå sönder.

Är det laddningen kan man också tänka sig att det ordnar upp sig om man varvar upp motorn lite, men felet kanske uppstår även när du kör? Isåfall lär det ju inte vara det.

Är det inget av dessa förslagen som verkar orsaka felet börjar då det roliga - hitta vad det är som glappar.
Två alternativ som jag ser det. Antingen är det ett relä som står och slår nånstans. Oklart varför det skulle bete sig så i en bil som ju har likström överallt, vidare förklarar det inte varför helljuslampan blinkar, men är det det borde det å andra sidan vara lätt att hitta - bara lyssna i alla säkringslådor. Särskilt misstänkt är den stora lådan i motorrummet, där de flesta reläerna till lyset brukar sitta. Referera till manualen för att se vilket relä som är till vad.
Andra alternativet, mer troligt i mina ögon, är att det är en jordpunkt som har ärgat sönder nånstans. Inte fullt så roligt att leta efter, men inte heller omöjligt. Det underlättar om du har tillgång till ett kopplingsschema där det finns en bild på var jordpunkterna finns. Då är det bara att leta rätt på de mest relevanta och rycka lite i trådarna och se om beteendet ändras. Har du inte det får du leta manuellt. Jordpunkter som har med lyset att göra borde finnas i närheten av strålkastarna, i närheten av lådan med reläerna i motorrummet och under instrumentbrädan.

Sen kan man förstås använda en mer systematisk felsökningsmetod, men om man kan gissa sig till ungefär var felet kan vara går det ofta fortare.
För att felsöka systematiskt, rota fram/skaffa en multimeter, helst en ganska snabb, gärna med skalvisning (tänk analog skala på en digital skärm). Fäst minuskabeln på en jordpunkt du vet funkar med en krokodilklämma (eller be en kompis hålla i den). Ställ mätaren på likspänning och börja mäta där felet uppenbarar sig. Där bör såklart mätvärdet blinka i takt med felet. Fortsätt sedan följa kablaget bakåt, och tillslut kommer du komma till en punkt där du har stabilt 12 (eller snarare 14 om motorn går) volt. Då vet du att mellan den punkten och där du mätte sist finns felet.

Sånt här tycker jag är roligt. Tyvärr får mina bilar oftast bara tråkiga fel som trötta bussningar eller slitna kamkedjespännare. Inte alls lika roligt.
Lycka till!
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Re: Halvljus blinkar

Inlägg av jonol »

Hej
Ska kolla det du säger, oljan är fullt, det verkar som helljuset är på helan tiden, folk blinkade till mig igår kväll, jag just flyttat från Södertälje till Frösön så manualen är nerpackad, kan jag hitta den på nätet så jag kan se vilka säkringar och relän som är vilka?
Johnny
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Re: Halvljus blinkar

Inlägg av jonol »

Kabelbrand i kopplingen bakom panelen under motorhuvsöppnaren.
Problemet löst.
Johnny
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Halvljus blinkar

Inlägg av cheetah1 »

Oj då, spännande. Bra att du hittade det, och ännu bättre att du skrev vad du hittade. :)
Skriv svar