Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av KJ80 »

Blev lite förundrad då min lokala toyotaverkstad ej får koppla ur airbagen på passsgerarsida.

Vid mailkontakt för bokning av 12000 mil service så frågade jag om dom kunde koppla ur airbagen fram för ska dit med barnstol då vi väntat vårt andra barn så sa han att efter årsskiftet så får dom inte koppla ur den längre?

Han tyckte även att det räcker med att deaktivera den med nyckeln men själv känner jag att jag inte litar på den riktigt.

Tänkte om nån här har hört nåt om detta o varför isf samt kanske nån här har nån idé vad man ska göra om man vill ha stol fram? Mvh/KJ


Skickat från min iPhone med Tapatalk
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av cheetah1 »

Det är just precis det nyckelfunktionen är till för. Varför skulle du inte kunna lita på det?

Här är ett citat från Transportstyrelsen:
Koppla ur passagerarplatsens krockkudde
Bakåtvänd bilbarnstol och en krockkudde på passagerarplats är en livsfarlig kombination. Den kraft som skjuter ut krockkudden vid en kollision är enorm och kan vara förödande. Därför ska du aldrig låta ett barn i babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde sitta på en passagerarplats som har inkopplad krockkudde.

Låt en auktoriserad märkesverkstad koppla ur krockkudden, om du inte har en bil där du själv kan stänga av den med nyckel. I vissa bilar kan inte krockkudden kopplas ur. Det är först när barnet är 140 centimeter långt som det är säkert för barnet att sitta på passagerarplats med inkopplad krockkudde.
Hittar ingen ny lagstiftning i Transportstyrelsens författningssamling som skulle ha nåt att göra med detta. Det är nog något internt från Toyota isåfall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Glenn »

Jag ser inte heller nån anledning att koppla ur den om man kan deaktivera med nyckel, det brukar dessutom finnas nån varning för att den är deaktiverad så man vet att det funkar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av KJ80 »

Tack för svar. Vette fan men dock lite otrevligt att ha airbag alls där fram om nåt skulle fela när det sitter ett barn känner jag.
Är ju som sagt gjort för d men vi får se hur jag gör, är ju väldigt trångt i bilen o ha två bak.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Bempa »

När dom kopplar ur en airbag på bilverkstad så tas INTE airbag'en bort. Man kopplar ur den genom att ta bort kontakten till den. Och en nyckelavstägning gör samma sak, den bryter den elektroniska kretsen.

Förstår hur du tänker då jag själv är småbarnsförälder. Men att koppla ur på verkstad är samma sak rent tekniskt som att du stänger av den med nyckel
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av KJ80 »

Bempa skrev:När dom kopplar ur en airbag på bilverkstad så tas INTE airbag'en bort. Man kopplar ur den genom att ta bort kontakten till den. Och en nyckelavstägning gör samma sak, den bryter den elektroniska kretsen.

Förstår hur du tänker då jag själv är småbarnsförälder. Men att koppla ur på verkstad är samma sak rent tekniskt som att du stänger av den med nyckel

Ja nej det vet jag Bild. Bara att jag helst hade velat att den var helt borttagetBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av cheetah1 »

Ja, VW ville inte koppla bort bältesvarningen i min Skoda när microbrytaren i bälteslåset glappade heller. Dom tyckte jag skulle köpa ett nytt bälteslås för 2300 kronor istället. Jag åkte hem och köpte en OBD Eleven och en billig Androidplatta för hälften av det och stängde av det själv...

"Det är en säkerhetsfunktion" sa dom, "sånt gör vi inte". Inte heller ville dom sälja mig en bussning till bärarmen bak, jag skulle köpa en hel bärarm med bussningen redan ipressad för nästan 2000 kronor tyckte dom. Gick hem och beställde en bussning från skruvat.se för 49 kronor...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Glenn »

Ofta kan man specifikt begära att airbagen och därmed laddningen tas bort fysiskt när kan avaktiverar airbagen, men det görs ju inte normalt, bland annat för att man kanske vill återställa senare.

Tror jag betalade 2500:- för att avaktivera airbagen på aeron, kändes ju lagom kul att betala pengar för att försämra bilen, men då ingick det förvisso öglor för barnstolsmontering i "kitet"..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av dantiberg »

är en helt annan bil men delar med mig av info.
På min förra bil (saab 9-5) så ville de ej koppla ur den utan att byta bla bältesspännare.
de kunde avaktivera airbag men vid krock skulle ändå bältet spännas och kunde då till följd ta sänder fästen på bältad barnstol.
Detta var vad jag fick veta i alla fall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Glenn »

Det är ju märkligt, för dom sa att varken bältesspännare eller sidoairbag skulle påverka alls, och det fanns ju original "avstängningskit" som var framtagna av saab, dom innehöll ett motstånd, klisterlappar, öglor och en blankett man fick skriva på och soms en skickades till transportstyrelsen.

Jag är inne på min andra 9-5 med avstängd passagararairbag, men den första jag hade (som försäkringsbolaget skrotade) så hade tidigare ägare lämnat in den för avaktivering.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar