Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av SvEsson »

Hej, kan infoga följande
När en bekant frågade en auktoriserand Toyotaförsäljare om det var säkert att stänga av passagerar-airbagen med nyckel, sa de att det trots allt fanns en mycket liten chans att airbagen löser ut vid en krock! De GARANTERAR ingenting! Samma intryck får man när lusläser bilens manual, Toyota vill att man sätter bakåtvänd barnstol där bak.
Så detta med nyckelavstängning får man ta med en nypa salt! Tydligen! :?
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Inf3cted »

Denna tråden va intressant. Då min bil ska lämnas in på airbag byte som är urkopplad av verkstad. Och ska vara det även efter :P
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av KJ80 »

Hm, ja . Har ingen direkt lust o chansa faktiskt utan vill ha bort den helt så får sätta bägge stolarna bak så får sambon sitta jäkligt obehagligt i passagerarsätet. Ska försöka luska vidare lite på andra ställen om jag kan övertala nån att plocka ur den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Dale »

KJ80 skrev: fre 23 mar 2018, 13:18:16 Hm, ja . Har ingen direkt lust o chansa faktiskt utan vill ha bort den helt så får sätta bägge stolarna bak så får sambon sitta jäkligt obehagligt i passagerarsätet. Ska försöka luska vidare lite på andra ställen om jag kan övertala nån att plocka ur den.
Vad är det som är obehagligt? Sitta på passagerarsätet med en urkopplad airbag eller med en som är inkopplad? En dynamitgubbe smäller heller inte av sig själv. Risken att man blir påkörd är större än att en airbag utlöses av sig själv.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av cheetah1 »

Dale skrev: lör 24 mar 2018, 20:07:45En dynamitgubbe smäller heller inte av sig själv.
Tekniskt sett finns det en ganska ansenlig risk att en dynamitgubbe smäller av sig själv, i synnerhet om den ligger varmt, eftersom den kan svettas nitroglycerin, som ju som bekant är ganska instabilt, men jag förstår vad du menar.
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av KJ80 »

Dale skrev:
KJ80 skrev: fre 23 mar 2018, 13:18:16 Hm, ja . Har ingen direkt lust o chansa faktiskt utan vill ha bort den helt så får sätta bägge stolarna bak så får sambon sitta jäkligt obehagligt i passagerarsätet. Ska försöka luska vidare lite på andra ställen om jag kan övertala nån att plocka ur den.
Vad är det som är obehagligt? Sitta på passagerarsätet med en urkopplad airbag eller med en som är inkopplad? En dynamitgubbe smäller heller inte av sig själv. Risken att man blir påkörd är större än att en airbag utlöses av sig själv.

Är ju snålt om plats i passagerarsätet så sambon sitter inte direkt bekvämt med barnstolen bakom men med babyskyddet så funkar det prima bakom förarsätet.

Körde på ett rådjur för inte alls längesen o vi har väldigt mycket vilt här i Värmland o det dök upp från ingenstans dock ingen airbag utlöst.

Skulle nåt mot förmodan krångla med just urkopplingsfunktionen med airbagen vid en krock eller om nåt annat blivit fel nånstans så vill jag helst inte ha mitt barn där.

Kanske är lite nojig i onödan men bättre safe än sorry känner jag, sen att sambon har lite med detta att göra erkänner jag väl då🤫Bild.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Dale »

Klart man är rädd om dom små men jösses vilken plats dom tar första åren. Har haft airbagen på passagerarplatsen urkopplad när mina var små och mamman fick sitta bakom så hon hade skaplig koll på dom båda små. Att saker kan hända och inte Toyota vill garantera att den inte utlöser förstår jag. Jag kan heller inte garantera att jag kan gå till postlådan och posta ett brev 40 meter från bostaden. Det kan hända saker så ibland får man vara lite wild and crazy helt enkelt. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Glenn »

Det ska bli SÅÅÅ skönt när båda barnen slipper bilstolar helt, jag har ju en framåtvänd och en bakåtvänd i dagsläget, och trots att 9-5 är en stor bil så är det trångt satan när man är 196cm som jag..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Verkstad får inte koppla ur airbag passagerarsida

Inlägg av Neblade »

Nu tänker jag inte säga hur du ska göra, precis som den där Toyotahandlaren som sa att det självklart finns en minimal risk, något annat vore ju att ljuga, så länge laddningen sitter där så finns den ju...

Men jag var på en föreläsning från NTF häromdagen gällande just bilbarnstolar. Och deras rekommendation är att lita på nyckelavstängningen av airbag i bilar, de hade ingen statistik på att det skulle ha inträffat några olyckor med airbag som jag förstod det. I början var man nog lite hård på det av försiktighetsprincipen att det var bättre med en helt urmonterad airbag.

https://ntf.se/konsumentupplysning/barn ... rockkudde/
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar