Kabelhål genom torpedväggen

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kabelhål genom torpedväggen

Inlägg av Fnys »

Letade sist men kunde inte hitta kabelhålet genom torpedväggen in i kupén
Bild

Någon som kan markera/förklara vart hålet finns?
Är det trångt eller får man genom några kablar till på en ST182?
Hur mycket måste skruvas ned i kupén för att få tag på kabeln?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Kabelhål genom torpedväggen

Inlägg av Dale »

Själv har jag dragit in mina kablar genom den stora gummibälgen där kablarna går till ECUn på mina bilar. Du ser den på höger sida i motorutrummet och kablarna kommer då ner framför handsfacket. Går att dra i rätt grova kablar där då kupevärmaruttagskabeln går där med bland annat ilag med lite feta spänningskablar till slutsteg med mera.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Kabelhål genom torpedväggen

Inlägg av Pipedreams »

Annars finns det en väldigt fin kabelgenomföring i hjulhuset på förarsidan. Man får ta ner innerskärmen bara. På genomföringen sticker det ut en liten boll som man klipper bort och då har man ett lagom stort hål för en 25mm2 kabel. Väldigt lätt att komma åt på insidan. Bara att lägga sig ner vid pedalerna.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kabelhål genom torpedväggen

Inlägg av Fnys »

Pipedreams skrev:Annars finns det en väldigt fin kabelgenomföring i hjulhuset på förarsidan. Man får ta ner innerskärmen bara. På genomföringen sticker det ut en liten boll som man klipper bort och då har man ett lagom stort hål för en 25mm2 kabel. Väldigt lätt att komma åt på insidan. Bara att lägga sig ner vid pedalerna.
DET hålet låter intressant! :D
tänkte dra igenom några kablar och sen sätta 2 saker i instrumentpanelen någonstans vid ratten.
Har du möjlighet och ta ett foto?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Kabelhål genom torpedväggen

Inlägg av Jonex »

Inte svårt alls, samma sätt som på carinan, vid pedalerna alltså.
Jag och en polare lyckades till och med utan ta bort innerskärmen.
Ta en kabel, en fiskelina eller något liknande och knyt fast det i en blompinne, vi använde en liten rundfil..samt ett par varv silvertejp. Trä filen genom hålet vid pedalerna och fiska fram den mellan skärmens bakkant och dörren.
Nu tar du kablarna som du vill ha igenom och knyter fast i linans andra ände och silvertejp! dra igenom kablarna genom tratten med hjälp av linan och filen. Dra fram en meter kabel eller ja, det du behöver.
Nu kan du med lite trix "mata" fram kabeln ovanpå innerskärmen som du ser i springan mellan skärmen och dörren.
Kabeln kommer fram ungefär vid luftfiltret där det finns hål i karossen , kanske enklast att bort batteriet, vet inte riktigt hur det ser ut på din.
Lycka till.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kabelhål genom torpedväggen

Inlägg av Fnys »

Jonex skrev:Inte svårt alls, samma sätt som på carinan, vid pedalerna alltså.
Jag och en polare lyckades till och med utan ta bort innerskärmen.
Ta en kabel, en fiskelina eller något liknande och knyt fast det i en blompinne, vi använde en liten rundfil..samt ett par varv silvertejp. Trä filen genom hålet vid pedalerna och fiska fram den mellan skärmens bakkant och dörren.
Nu tar du kablarna som du vill ha igenom och knyter fast i linans andra ände och silvertejp! dra igenom kablarna genom tratten med hjälp av linan och filen. Dra fram en meter kabel eller ja, det du behöver.
Nu kan du med lite trix "mata" fram kabeln ovanpå innerskärmen som du ser i springan mellan skärmen och dörren.
Kabeln kommer fram ungefär vid luftfiltret där det finns hål i karossen , kanske enklast att bort batteriet, vet inte riktigt hur det ser ut på din.
Lycka till.
ok, som jag sa innan så passar det hålet mig bäst (kan vara lite kräsen från hål till hå)
och som elektriker är jag van att fiska kabel så det blir nog inga problem :)
ska kika senare i sommar, tack för tipset!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar