Avensis T27 LED X-ljus installation.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

Tjena alla fantastiska människor.

Jag äger en 2013 Avensis med Bi-Xenon. Som ni vet eller inte så är alltså ljuset på hela tiden, skillnaden mellan halv och helljus är en sköld som ändrar mängden ljus reflektorn får och det är en solenoid som styr rörelsen på denna sköld.

Jag har nyss köpt en Auxmart 20 inch 20" 210W Car Led light bar Combo på bakgrund av rekommendation av en god vän som har en.
Länk: https://www.aliexpress.com/item/23-inch ... 58087.html

När den kommer så ska den som sagt kopplas in på ett snyggt och bra sätt. Och vi kan ju börja med kabelhärvan som följer med:

Bild

LED modulen ska styras genom halv/hel-ljus brytaren som sitter vid ratten och jag har ALDRIG kopplat in extraljus tidigare, aldrig blivit av, så detta blir första gången för mig.

Jag tänker som så att reläet behöver styrström eller till/från som aktiverar brytaren så att LED modulen får ström. Detta sker normalt med brytaren [1] men istället för att gå igenom den så ska den kabeln kopplas samman med signalen som går till solenoiden i reflektorn.
Jag pratade med Toyota och snubben där nämnde att dom brukar kolla vid reläet vilka stift så får ström när man aktiverar helljuset. Denna måste naturligt gå igenom en sökring, så istället för att gå igenom reläet så lokaliseras hel/halvljus säkringen - den finns på plats 49 och 50 i min bil.
säkringsbox.jpg
säkringsbox.jpg (191.68 KiB) Visad 9011 gånger
Innan jag går vidare så har jag en fråga: Är säkring 49/50 den som styr xenon lampan och har inget med solenoiden att göra ?

Om säkring 49/50 styr solenoiden, så kan jag modifiera en säkring så att den får en Y splitt där så att signalen delas in i två varav en fortsätter som normalt och den nya går till det nya reläet som styrström. Det gäller alltså bara en sida.

Kommentarer är välkomna och jag kommer följa upp med installation och bilder.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av cheetah1 »

Det där var ju lite spännande. Tycker inte det ser ut som att det finns någon anslutning för helljus på den kabelhärvan alls? Isåfall kan du nog inte använda den, för i Sverige är det lag på att man inte får kunna tända extraljuset om inte helljuset är tänt (det är det dock inte i alla länder, så det är fullt möjligt att en utländsk modell inte har den funktionen). Det är dock ingen konst att tota ihop en egen koppling med ätt relä som, nog, håller högre kvalitet också.

Angående anslutningen, jag vet inte exakt hur bixenonstrålkastare styrs, men det bästa brukar vara att ta både plus och minus till relät från rätt trådar i (eller omedelbart innan) strålkastaren. Jag antar att spolen till bländaren styrs med 12V, och då kan man antagligen ta styrströmmen från kabeln som styr den. Detta behöver man dock kunna mäta upp. Har du möjlighet till det? Historiskt har det också varit populärt att strålkastare på Toyota har minusstyrning, dvs konstant plus (eller tändningsplus åtminstone) fram till lampan och sen relät monterat på minuskabeln. Av den anledningen är det oftast bäst att mäta sig fram till vilka trådar som är just till helljuset och ta strömmen direkt där.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

1. Detta ska inte vara något konstigare än andra LED ramper. Brytaren [1 i bild] kommer ersättas genom att kopplas upp till det reläet som styr solenoiden för Bi-xenon skölden, dvs att styrströmen för solenoiden även blir styrströmmen för LED reläet. För som du påpekar så är vanligast att halv och helljus är separerad i olika reflektorer, men så är alltså inte fallet här.

Pratade med Toyota i Karlstad och det dom i princip gör är att koppla på en strömtjuv på den ledningen som aktiverar helljuset / solenoiden.

2. Kan låna en multimeter och så sätt mäta på kontakten vid lampan, men kabeln för solenoiden måste vika av innan D4S lampan då solenoiden styrs parallellt och inte genom lampan i sig - om du förstår.

Här kan man se den reflektor jag har
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=34831982
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

XT60 Kabelskarv.jpg
XT60 Kabelskarv.jpg (77.19 KiB) Visad 8994 gånger
Jag hatar strömtjuvar. Dom är det sämsta sättet att skapa en förgrening med. Det finns en rad olika metoder att skapa förgreningar eller skarvar. Det jag fall för är XT60 kontakter, dom brukar vara riktigt bra och det lämnar öppet för att kunna ta bort förgreningen om extraljuset monteras bort. Med XT60 kan jag löda dit kablarna och använda krympslang osv
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av cheetah1 »

Tack! Äntligen nån som håller med mig. Kanske lite överkurs med XT60 eller andra högströmskontakter om man inte tänker ta isär det ofta kanske, så hiskeligt mycket jobb kan det inte vara att klippa isär och löda ihop det om man ska riva av det någon dag?
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

cheetah1 skrev: fre 08 dec 2017, 01:56:02 Tack! Äntligen nån som håller med mig. Kanske lite överkurs med XT60 eller andra högströmskontakter om man inte tänker ta isär det ofta kanske, så hiskeligt mycket jobb kan det inte vara att klippa isär och löda ihop det om man ska riva av det någon dag?
Klart man kan riva bort och skarva samman original kabeln igen, men detta lämnar öppet för div saker och det är bättre än vad många verkstäder utför för dom använder nämligen strömtjuvar. Självgjort är välgjort :D
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

Pratade lite med Xenonkungen.se gällande vart man kopplar in sig på styrströmmen och fick en PDF, dock så ingår inte T27 2.0 men 3.0 som har LED lamporna och där är det en blå kabel på höger sida. Även LED lamporna är Bi varianten.
Bilagor
25583927-2307da-XBB_Bilmodeller_2017-09-18.pdf
(177.11 KiB) Nerladdad 603 gånger
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av PierreW »

Elproblemet har grabbarna redan löst ser jag, så jag tänkte bara visa dig skillnaden på en ramp som är designad, byggd och testad i USA vs en som kineserna slängt ihop av grejer dom fick till billigaste pris.
Jag klickade på din länk och läste att rampen har 30graders spridning på Spot, och 60 på Flood.
Ja det är bra, om den sitter på taket på en traktor som gör 20km/t ute på en åker, eller som högt placerat backljus, inte under eller över nummerskylten på en personbil.
Dessa billiga ramper säljs som Work lights, inte som driving lights.

30graders spridning skulle kunna funka jättebra på landsväg, men nu vet jag av erfarenhet att dessa 30grader är neråt och uppåt också, inte bara åt sidorna.
Så om du inte justerar den väldigt mycket uppåt så kommer du bara blända dig själv i marken framför bilen, tappa längdseendet pga av närljus.
Justerar du den uppåt för att slippa detta så får du 60graders spridningen uppe i trädtopparna och väldigt mörkt mot dikena.

Rampen ligger på kylarbalken på Tundran, så den är över 1m upp i luften, och den är justerad väldigt mycket uppåt som synes på ljusstrålen, ändå slår den i backen ganska tidigt framför bilen. Rampen har 30/60 graders spridning och är av samma design som den du köpt, dock 30tum lång.

Bild

Denna ramp har ca 8graders spridning på Spot, ni ser skillnaden på ljuset som går åt sidorna när rampen inte behöver justeras uppåt.
Dom ligger på samma effekt, men den dyrare rampen lyser ungefär 2ggr mer, har högre IP klassning och 5 års garanti.

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

Om jag gör en gissning så är sista Rigid Industry E2 combo serien ? Klart det är skillnad, så är även priset. Inte omöjligt att jag skaffar in Rigid Industry längre fram

Jag kommer montera rampen ovanför skylten vilket då blir likvärdig höjd som bilens ljus har.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Avensis T27 LED X-ljus installation.

Inlägg av Oneminde »

Paketet skickades i dag, så med andra ord så kommer det dröja ett par veckor innan det landar vilket ger mig möjlighet att införskaffa lite grejer. Fram tills dess så får ni ha en god jul och ett riktigt gott nytt år :D
Skriv svar