Val av säkringshållare

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Fnys »

Dale skrev: tor 16 nov 2017, 15:56:18 8 mm2? Tror inte har har brukat nått sånt tjockt på länge. 4-6 mm2 räcker långt i min värld just nu trots slutsteg i skuffen på ett par hundra watt. Vad skall du ha där bak? Startmotorn? 1kW ljud?
Då är det dags att läsa på illa kvickt! :?
Det finns nog en anledning till varför du nästan aldrig hittar en strömkabel under 8mm2 i en billjud-butik.

Lite nyttig läsning:
https://www.brl.se/sv/info/slutstegs-information.html
+12V - Dra en 8/16/25/33mm­² strömkabel till bilens batteri (+pol) OBS! säkra av kabeln max 30cm från batteriet med rätt säkring enligt grovlek på kabeln. Dra alltid minst 8mm² till litet 2x50w steg, helst 16mm² till 2/4-kanals slutsteg.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Glenn »

Det är ju normalt inte för att klara strömmen man drar kraftig kabel, utan för att undvika spänningsfall.

Förr tittde man ju i ett nomogram när man dimensionerade kabelarea på lågspänningsapplikationer (bilar tex), jag vet inte riktigt hur lång kabeln är i detta fallet, 6m ? om nu slutsteget drar 10A (i värsta fall, mer kan det ju inte dra om det är avsäkrat på 10A) så bör kabelarean vara minst 5mm2 nånstans (nomogram är ju inte så exakta, utan mer en fingervisning, sen väljer man ju alltid en lite grövre).

Annars kan man ju använda nån kabelkalkylator så får man det mer exakt.

Då ser man att skillnaden mellan 4mm2 och 8mm2 faktiskt inte blir så stor, spänningsfallet vid 4mm2 blir 0.54V (beräknat vid batterispänning 13.5V), och med 8mm2 blir den 0.27V, alltså 0.27V skillnad, försumbart för de flesta, speciellt som att slutsteget inte lär dra 10A normalt, utan kanske 6A(?), då blir spänningsfallet 0.32V resp 0.16V, alltså en skillnad på 0.16V.

Med andra ord, 4mm2 bör räcka vid ett så moderat strömuttag. Skulle man däremot dra säg 20A blir det ju en annan femma, då blir spänningsfallet på en 4mm2 1.8V, medans 16mm2 ger 0.27V, en ganska stor skillnad. (dessutom kan man ju räkna på värmeutveckling osv.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av cheetah1 »

Grejen är att slutsteg kan dra rätt saftiga snabba strömpulser, vilket inte bara ger ett spänningsfall på grund av den rena resistansen, utan även på grund av impedansen som bildas vid snabba förändringar i strömstyrkan. Detta är nog dock iofs av mindre betydelse vid så låga strömmar.

Sen är ett spänningsfall på en halv volt ganska mycket i ett 12-voltssystem, om vi säger att en ren resistiv belastning drar 10A vid 12V drar den 9,6A vid 11,5V, det vill säga 10W mindre, 10W som istället blir värme i kabeln helt i onödan. Återigen är det kanske av mindre betydelse när det handlar om ett så litet slutsteg, men inte desto mindre är det något att tänka på.
Man måste vara MYCKET mer noggrann med kabeldimensionering vid klenspänning än vid spänningarna i ett hus (som tekniskt sett går som lågspänning, vilket är en lite missvisande term för lekmän/oinsatta, kan jag tycka) om man bortser från brandrisken med överhettade kablar (det är ju tråkigt om huset brinner ner).
10A vid 230V eller vid 229V troligen gör minimal skillnad på förbrukarsidan (faktum är att nätspänningen kan fluktuera betydligt mer än så upp och ner), medan 10A vid 11V eller 12V gör enormt mycket större skillnad.
Eller om vi leker med tanken att vi har ett spänningsfall på 12V, 10A vid 230V eller 218V har betydligt mindre konsekvens för funktionen än 10A vid 12V eller 0V.

Det finns såklart många andra aspekter av detta man kan gå in på om man vill krångla till det, men kontentan av det hela är att man alltid bör välja grövre dimensioner vid låga spänningar än vid höga vid samma strömstyrka, eftersom spänningsfallet har större inverkan.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Dale »

Man kan ha ett par feta kondingar bak vis slutsteget som hjälper upp dom korta små spänningfallen när det stampar på. :clap: 8-)

Ni kanske ska skaffa kablar speciellt för likström med... :?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Fnys »

Dale skrev: fre 17 nov 2017, 16:11:13 Man kan ha ett par feta kondingar bak vis slutsteget som hjälper upp dom korta små spänningfallen när det stampar på. :clap: 8-)

Ni kanske ska skaffa kablar speciellt för likström med... :?
Jag tolkar detta inlägg som att du tycker att vissa är lite väl noggranna och överdrivna vad gäller val av kabelarea kontra slutstegets effekt? ;)
Jag kanske uttryckte mig lite fel innan i mitt förra inlägg samt att jag delvis håller med Glenn om att det är spänningsfallet man främst vill undvika när man drar en grövre kabel än vad som krävs. Tror vi är överens om att avsäkringen ändå är det absolut viktigaste att ha koll på.

Man kanske inte behöver dra detta till ytterligheter men jag ser inga problem att kanske vara lite mer på den säkra sidan för att slippa allt från dåligt ljud till olyckor (brand?) och olyckor är det absolut sista jag vill att min bil skall råka ut för! :?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: fre 17 nov 2017, 00:04:30 Det är ju normalt inte för att klara strömmen man drar kraftig kabel, utan för att undvika spänningsfall.
Du glömmer en både stor och viktig faktor här och det är resistansen :!: som cheetah1 bl.a nämner.
Resistiviteten hos koppar vid rumstemperatur (20° C) är ca: 0,018 ohm/mm2 per meter kabel. För aluminium är resistiviteten 0,028 ohm/mm2.

Hos både koppar och aluminium ökar resistiviteten med 0,4% per grad temperaturhöjning. Detta innebär att en för klent dimensionerad kabel som blir varm orsakar ytterligare förluster eftersom den högre temperaturen också innebär ökat motstånd i kabeln.

En annan undran...
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Gäller denna uträkning för billjud också?

Om jag fyller i:
Batterispänning: 12V
Effekt: 200W
Kabellängd: 6 m
så får jag Rekommenderad area: 10mm2
Till min baslåda så följer det med en 6 meter lång strömkabel som är AWG12/3,3mm2!? Det är ju inte ens hälften av den rekommenderade kabelarean! :shock: Nu tror jag iof. att tillverkaren (GAS) har full koll på sånt här men det känns klart märkligt...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av cheetah1 »

3,3 mm2 ger ett spänningsfall på nästan en volt vid 14 volt och 6 meter. Det är 16 watt som utvecklas i kabeln och inte i slutsteget. Det funkar, men det är ju inte särskilt idealiskt att bränna bort 8% av den använda effekten som värme i en kabel.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Dale »

Det var ju lite så jag menade. 3,3 mm2 kabel till nått som någon annan rekommenderar 10 mm2. Många vill ju sälja djupfryst varmvatten med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Fnys »

Dale skrev: tor 23 nov 2017, 16:45:20 Det var ju lite så jag menade. 3,3 mm2 kabel till nått som någon annan rekommenderar 10 mm2. Många vill ju sälja djupfryst varmvatten med. ;-)
Tycker du att Ohms lag är en "rekommendation"? :?
Som sagt: märkligt att dom ens skickar med en alltför klen kabel...
Nu blir iof. inte detta mitt problem eftersom den kabeln som är 3.3mm2 endast är 0,5 meter lång så jag klarar mig från spänningsfall :)

Fortsatt att fundera på mitt problem och har kommit fram till en lösning:
Jag kommer att köpa kopparremsa på rulle och sen linda runt 3.3mm2-kabeln tills att jag kommer upp i lämplig area för säkringshållarens plint


Tack så mycket, allihopa för all hjälp! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Val av säkringshållare

Inlägg av Fnys »

Lösningen blev till slut kopparband lindat runt ledaren för att få upp arean :)
Bild
Bild
Bild
Bild

Tack för alla tips och idéer! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar