Glapp vänster halvljus

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Glapp vänster halvljus

Inlägg av MrBackground »

Hej
Ett litet men mycket irriterande problem: plötsligt tänds inte vänster halvljus då jag startar bilen på morgonen. Av en händelse (och i vredesmod :evil: ) smällde jag till stänkskärmen strax till vänster om lykthuset och då tänds lampan! Den tänds som den ska om jag stänger av och startar bilen under dagen, men nästa morgon är det samma visa.
Lampan är ju uppenbarligen hel. Och lös kabel är det inte (då hade väl lampan gått på och av, liksom fladdrat). Kan det vara något med reläerna? Var hittar jag dem?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Glapp vänster halvljus

Inlägg av cheetah1 »

Jag vet inte, men jag skulle helt osökt gissa på nånstans inte allt för långt ifrån vänster skärm... Vilket är ungefär var lådan med relän brukar sitta på Toyotor också, för den delen.. Vidare; det står i manualen. :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Glapp vänster halvljus

Inlägg av PierreW »

MrBackground skrev: sön 29 okt 2017, 07:43:12 Hej
Ett litet men mycket irriterande problem: plötsligt tänds inte vänster halvljus då jag startar bilen på morgonen. Av en händelse (och i vredesmod :evil: ) smällde jag till stänkskärmen strax till vänster om lykthuset och då tänds lampan! Den tänds som den ska om jag stänger av och startar bilen under dagen, men nästa morgon är det samma visa.
Lampan är ju uppenbarligen hel. Och lös kabel är det inte (då hade väl lampan gått på och av, liksom fladdrat). Kan det vara något med reläerna? Var hittar jag dem?
Vilken modell är det, Xenon eller Halogen? En glödlampa brukar nämligen gå att slå igång om tråden gått av på rätt ställe så att säga.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Glapp vänster halvljus

Inlägg av Overboost »

Kan rekommendera att byta glödlampa ändå, den kan glappa! Har varit med om detta tidigare, byt den först och felsök sen! Vh
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Glapp vänster halvljus

Inlägg av Glenn »

Jag har också varit med om glapp i själva lampan två gånger, båda gångerna var det H7-lampor.

Den ena gången funkade lampan ibland, och funkade den inte kunde man knacka lite på lyset så hoppade den igång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Glapp vänster halvljus

Inlägg av MrBackground »

Kan bara meddela att lyset fungerat felfritt de senaste tre veckorna. Inte gjort nånting, plötsligt försvann glappet. Tar upp tråden igen nästa gång problemet uppstår.
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Glapp vänster halvljus

Inlägg av MartZink »

Kan vara lösa stift i kontaktstycket man trycker på lampan. PÅ min mr2 var det om asplöv i vinden. nyp till lite med tång så går det på hårt och bra
Skriv svar