[Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

[Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av adrian_vg »

Hej,

Ska montera Calix motor- och kupévärmare på fruns Yaris 1.0 nästa vecka.

Hittade denna video på Youtube, men fruns Yaris ser inte ut så, dvs inget gummilock finns att klippa av.
På den platsen finns bara nån sorts elektronikbox.



Har ni några andra tips på var dra in en elkabel till kupén?

Tacksam för tips!
Senast redigerad av adrian_vg den tor 09 nov 2017, 13:00:06, redigerad totalt 1 gånger.
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av adrian_vg »

Installerat och klart på fruns Yaris 1.0-2010!
För intresserade, här är hur jag gjorde. Alla sidhänvisningar är i färdriktningen.
  • 1. Valde Calix som leverantör, och köpte delarna på Skruvat.se. Med forumrabatt gick kalaset på 2319 kr inkl frakt.
    Några prisreferenser; Mekomomen ville ha 4999 kr på kampanj. Den lokala Toyotaleverantören ville ha ca 5400 kr.

    2. Motorvärmare; Calix RE531

    3. Kabelsats, kupéuttag; Calix GL 1.5.

    4. Kabelsats, motorvärmare; Calix MKMS 1525.

    5. Enl uppgifter på webben skulle det finnas ett användbart hål i torpedväggen bakom elektronikboxen till höger motorutrymmet. Så var inte fallet, så fick söka efter andra möjligheter, då jag helst inte ville borra nytt hål. Polaren berättade om en annan värmarinstallation han gjort på en Audi Qnånting, och där han fick borra i över en timme innan han kom igenom. Deformationszonerna är rejält tjocka och hårda!


    5a. Hittade ett dräneringsrör från AC:n, långt ner och ungefär mitt på torpedväggen. Slangen satt fast med en enkel gummplugg och mynnade rakt ut. Dräneringsslangen är ca 10 mm tjock, hålet var åtminstone 30 mm, antagligen närmare 40 mm. Värmarsladden som är ca 20 mm tjock fick plats gott och väl. Gummipluggen fixerades mha karosserikit, blev helt tätt och dräneringsslangen fungerade efteråt - det droppade, jag kollade. :-)

    6. Intagshålet för elen borrades i vänster plastfront i ungefär jämhöjd med främre strålkastaren. Innanför är det helt tomt på sladdar och pryttlar så passade bra att ta det där, dessutom lätt att komma åt inifrån.
    Finns annars ett förberett urtag på grillen till höger som går rakt in in i motorutrymmet genom ett hål i plåten i fronten, och med gott om plats att dra intagskabeln.

    7. Värmarkroppen klickas i lätt om man lyfter ur batteriet först. Busenkelt med denna sorts värmare (och för att motorn är liten och trecylindrig!), och är varför jag valde Calix just.
    Defa hade en kontaktvärmare man monterar utanpå blocket bakom avgasrör och katalysator, det kändes mer komplicerat och jag hade lite farhågor gällande värmens påverkan från avgasrör mm på värmarsladdarna.

    8. Grenledningen till kupén drogs bakom motorn och buntades fast i några rör och slangar.

    9. Kupékontakten skruvades fast i plasten uppe till höger i passagerarens fotbrunn, precis under och en bit in under handskfacket.

    10. Kupévärmarens sladd var lång nog att dras till mittkonsolen. Värmaren skruvade jag fast i mittkonsolen ungefär mellan växelspak och hyllan framför. Värmaren hamnar under låret så att säga, och är inte i vägen alls, och kommer dessutom upp en bit så den slipper bli söndersparkad...
    RIktade värmaren snett uppåt mot taket med en inkluderad fästplatta.

    11. Värmaren hade vi sen innan, och är en Defa Terminus på 2100 W. Lägsta läget värmer upp den lilla Yarisen mycket snabbt. Rutorna blir im- och isfria på en timme eller mindre. Kan ta lite mer tid när snön kommer antar jag.

    12. Frun lät meddela att motorn blev varm rekordsnabbt. Efter ca 100 meters eller så körning, slocknar "Cool"-lampan i panelen (en timme på värmaren). Tog nån kilometer förut.

Har ni frågor om detta - fråga!
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: [Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av Bempa »

Jättekul att du la upp info om hur du gjorde, skitsnyggt :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: [Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av adrian_vg »

Tackar, ingen orsak!

Hoppas andra kan ta hjälp av infon och slippa jaga runt som jag gjorde... :roll:
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Eristin
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 21 dec 2017, 20:08:46
Bilmodell: Yaris 1,0
Årsmodell: 2007
PostOrt: 95042

Re: [Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av Eristin »

Hej.
Vart hittar man hålet där man ska stoppa i värmarkroppen??
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: [Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av cheetah1 »

Det sitter på sidan av motorblocket, på vänster sida i färdriktningen, stort som pekfingret ungefär.
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: [Löst]Kabeldragning kupévärmare Yaris 1.0 2010

Inlägg av adrian_vg »

Eristin skrev: tor 21 dec 2017, 20:18:20 Hej.
Vart hittar man hålet där man ska stoppa i värmarkroppen??
Ta ur batteriet, och kolla bakom en svart slang alldeles intill motorblocket, så ser du.
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Skriv svar