KNÄPP LJUD ELLER KLONK LJUD FRÅN FRAMVAGN VID START

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MankMarvin
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 okt 2017, 10:24:07
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2017
PostOrt: Strömstad
Land (Country): Sverige

KNÄPP LJUD ELLER KLONK LJUD FRÅN FRAMVAGN VID START

Inlägg av MankMarvin »

Jag får ett "knäpp" ljud eller klonk ljud om man så vill vid start - nånstans kring 5-10 km/h. Ljudet kommer bara en gång efter tändningsstart, händer alltså inte om bilen stannar på tomgång och jag kör igen.
Någon på Toyota sa att det kunde ha att göra med ABS-systemet - ett självtest, men jag tycker det låter konstigt på en ny bil RAV4 2017??
Jag har ägt två nyare Toyota tidigare (Avensis och Auris) ingen har låtit så här.
Någon annan därute som upplevt detta OCH någon som vet varför detta ljud uppstår - kan man åtgärda detta? Det är ju inte superhögt ljud men det hörs klart och tydligt och det irriterar mig varje gång nu när jag tänker på det.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: KNÄPP LJUD ELLER KLONK LJUD FRÅN FRAMVAGN VID START

Inlägg av tobo »

Det var en som ringde Bosse bildoktorn för några år sedan om ungefär samma fråga. Han svarade då att det skulle kunna vara magnetkopplingen till AC-kompressorn som slår till. Och att man skulle kunna utröna det genom att testa att slå av klimatanläggningen/AC:n.
MankMarvin
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 okt 2017, 10:24:07
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2017
PostOrt: Strömstad
Land (Country): Sverige

Re: KNÄPP LJUD ELLER KLONK LJUD FRÅN FRAMVAGN VID START

Inlägg av MankMarvin »

Jag tänkte på det och har testat med att slå av AC:n men ljudet kvarstår tyvärr och alltid när jag börjat rulla i ca 10 km/h.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: KNÄPP LJUD ELLER KLONK LJUD FRÅN FRAMVAGN VID START

Inlägg av PierreW »

Det är antisladdsystemet som aktiverar en ventil i ABSenheten i motorummet. Helt normalt att det hörs ett ljud.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar