"Omöjlig" felkod efter motorbyte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

"Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej

Jag har hängt in en 3sgte gen 3 med tillhörande ECU i min mr2 -99 ("ombyggd fordon"). Efter en stunds körning får jag gul motorlampa. Byglar i diagnoskontakten och räknar blinkkoden till 71. Enligt original motormanual finns inga felkoder över 50... Toyotaverkstadens kodläsare säger att det är EGR-ventilen.
Har kollat ventilens magnetventil som drar om den spänningssätts och får spänning från ECU när man gasar på eller motorbromsar.
Om jag återställer genom att ta ur EFI-säkringen försvinner motorlampan, men kommer åter tillbaks efter en stund. Sak samma händer om jag tar av magnetventilens kontaktstycke varför jag tror att det egentligen inte handlar om EGR-kretsen alls.

Hälsningar/Jo R
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av kribbe »

Står lite i fel ordning i listan men koden är för EGR
IMG_0059.PNG
IMG_0059.PNG (611.2 KiB) Visad 4008 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av Glenn »

Har du kopplat in EGR-tempsensorn till ECU'n på rätt sätt då ? ..det känns ju klockrent som det är det problemet baserat på det kribbe postade.

Om jag tolkar det rätt görs testet 120 sekunder efter att kylvätskan nått 80 grader, vilket låter som din beskrivning ungefär, om den då inte får kontakt med sensorn sätts felkoden. (eller nåt av dom andra problemen)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej Kribbe (och Glenn)

Kopplat in EGR-tempen rätt. Problemet är att denna gen 2 ex California inte har någon EGR-temp. Skulle kunde prova en EGR-temp från min gen3, men lite jobb med att plocka ner och borra/gänga i katburken och i elschemat framgår vilken pin det är. Där anges att i "icke Cal" versionen är givaren kortslutad.
Var har du hittat felkodslistan Kribbe?
En fråga på listan: hur kan datorns diagnossystem känna av att EGR-ventil eller vakumslangar är gensatta (clogged) som det anges som en av flera möjligheter.
Rätt eller fel, men mycket tack för hjälpen så här långt.

/Jo
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av kribbe »

Jag är inte alls igentligen isatt hur EGR:en fungerar. Men denna verkstadshandbok har hjälpt mig mycket med MR2 felsökningar.

Nu är det i och för sig för mr2 -91 och då antagligen en motorgeneration äldre än den du har. Men vissa grejor kanske är samma

Länk till sidan i verktadshandboken med hela instruktionen om felkoder
http://www.lovehorsepower.com/bgb/mecha ... system.htm

Förstasidan i verkstadshandboken
http://www.lovehorsepower.com/bgb/mecha ... anical.htm

Söktips på nätet är annars: BGB mr2
Big Green Book ( jag har fattat det som om detta var den fina boken som fanns på verkstäder) Boken var grön därav namnet
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av kribbe »

Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej igen

Jättebra med länkarna; skall studera dem i lugn och ro. Den ena täcker Californiavarianten med en tempgivare på EGR-ventilen. Inte samma tempgivare jag trodde jag kunde ta från min gen3.
Har du någon ide om hur diagnossystemet kan detektera tex att ventilen sitter fast? Diagnossystemet kan väl endast tolka "elektrisk information" från magnetventil kretsen?

/Jo
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av kribbe »

Det luriga med felkoder att ibland kan det vara en grej som krånglar som gör så att det blir felkoder på massa annat.

Jag vet inte exakt vad diagnossystemet är uppkopplad mot, men är den elektroniska ventilen kass så borde det ge en felkod.

Men som sagt innan, jag är inte så insatt i hur just EGR systemet fungerar då jag inte har behövt skruva på det än

Helt annan bil men syrrans gamla Opel felkodade på EGR systemet och som aldrig blev löst (bilen var knappt värd reservdelarna)
Där både den mekaniska och elektriska EGR ventilen bytes (mot begagnade delar) men den gick fortfarande som en påse nötter och fortsatte felkoda på EGR.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av Glenn »

Ja, det tål att poängteras, felkoder kan stjälpa mer än dom hjälper ibland.

På saaben fick jag tex en felkod som sa att firmwaren i ACC var korrupt, men det hjälpte inte att byta till ny ACC-enhet som funkade i annan bil, den fick samma felkod, efter mycket googlade och klurande så hittade jag en kille med samma problem i UK, han hade då bytt en trycksensor (till AC) och firmware-felet försvann, jag rev ner grejerna och hittade en av-ärgad kabel till samma trycksensor, lödde dit en sladdstump istället och testade igen, nu var firmware-koden borta! ..helt otroligt märkligt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte

Inlägg av Jo R »

Jodå, jag har också hört om felkoder man aldrig blir av med. En avslutande fråga till er båda (Glenn och Kribbe): Borde inte gul motorlampa innebära att system hamnar i "limp home läge" med nedställd tändning, mer bränsle och vad det brukar vara som gör den slö? Den här funkar i stället precis som vanligt.

/Jo
Skriv svar