styrström till extraljusen

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jarit
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 22 maj 2016, 17:31:49
Bilmodell: auris hsd
Årsmodell: 2014
PostOrt: märsta

styrström till extraljusen

Inlägg av jarit »

hej , är det någon som vet var eller hur jag kan få styrström till extraljusen på en auris hybrid -14
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av cheetah1 »

Är det konventionellt helljus på den?
Isåfall är det bara att ta + och - på varsin sida om ena helljuslampan. Gäller alla bilar med konventionellt helljus, kan tänka mig att det kan funka lite annorlunda/konstigt/whatever om man har LED eller Bixenon.

Den här bilden ritade jag åt nån annan som körde fast, frågetecknen symboliserar att man inte vet hur styrningen av helljuset ser ut, men att det inte heller spelar någon roll:
IMG_4303.JPG
IMG_4303.JPG (303.67 KiB) Visad 11500 gånger
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av PierreW »

Enklast är att koppla allting färdigt och sedan testa sig fram i strålkastarens kontakt med reläets signalkabel, ha halvljuset på och och testa först, sen sätter du på helljuset för att utesluta så du inte kopplar den på halvljuset. för jag antar att det bara är en projektor med halv och helljus i samma.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jarit
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 22 maj 2016, 17:31:49
Bilmodell: auris hsd
Årsmodell: 2014
PostOrt: märsta

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av jarit »

ja det är projektor med halv och helljus i samma
tackar för svaren ska prova om några dagar :clap: :clap:
Ekeman
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 15:58:53
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 15
PostOrt: Åsarp
Land (Country): Sverige

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av Ekeman »

Hittade du vart du kunde ta signalen ifrån?
Ska själv installera extaljus på min Auris-15. Inte Hybrid dock
fragvis
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 26 okt 2020, 02:10:16
Bilmodell: auris
Årsmodell: 2015
PostOrt: Kode
Land (Country): Sverige

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av fragvis »

Hur tjuvar ni styrströmmen från helljusen? Finns ju bara en lampa på aurisen till både hel och halvljus? Kan man tjuva på avbländningen och tips på hur isf?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av cheetah1 »

Är det spänning över tråden till avbländningen när helljuset är från eller till? Är det spänning när helljuset är till är det ju bara att koppla in sig som vanligt. Är det spänning när helljuset är släckt får du sätta ett brytande (fast det finns inte, så du får sätta ett växlande) relä emellan. Dock får du då problem två, att extraljusen tänds när du stänger av bilen, så du får ha ett vanligt relä också, med nån form av signal från exempelvis tändning till, så den inte kan göra det när bilen är igång.

Är det däremot en pulsad signal, eller en signal som växlar polaritet etc, då är det svårare. Det går såklart att bygga ihop nån liten elektronikburk, exempelvis med en arduino i, som kan plocka in lite signaler och applicera logik för att räkna ut om helljuset är tänt eller inte, men det känns kanske som lite överkurs.

Jag förmodar att en Toyota från 2015 inte har nån CANbus, eller åtminstone inte signalerar där om helljuset är tänt eller inte? För hade den det skulle man kunna köra en CANM8 extraljusbox, som helt enkelt lyssnar på bussen och drar ett relä när den hör rätt signal. Det är vad jag åker på att göra på min elbil, för lyktorna har bara plus in, jord ut och två trådar för CANbus, all styrning görs internt. Å andra sidan har jag ingen plats i fronten för nåt extraljus, så det löser sig automatiskt. Men det var en sidenote.
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av Raj55 »

Jag har samma problem och jag ser att det finns flera liknande trådar. Det finns ett tråd med bilder med säkrings dosa och säkringsadapter, men ingen förklaring till hur och var det ska användas. Jag har försökt att tolka och resonera efter de där bilderna men känner mig osäkert. Tacksam om någon kan bekräfta om jag tänker rätt.
Gammalt tråd med bilder ligger här.
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 27&t=13902
Och till mitt fråga.
Jag har precis köpt en Auris 1.2T, 2016 modell och vill gärna montera extraljus. Bilen har singel HIR2 lampa som fungerar som hel och halvljus, på vardera sidan. Jag har tittat på bilderna som finns ovanpå i detta tråd men har svårt att tolka de. Kan någon förklara för mig om jag tolkar bilderna och koppling rätt.
(1) Är det så att 12V uttag till extraljus ska tas från plinten i säkrings box i motorrum som på bild ovanpå med två röda vajer och två gula ring kopplingar?
(2) Styrström till ett relay (relay inte visat på bilden ovanpå) tas med hjälp av säkrings adapter som sätts in i säkringshållare till hö helljus (plats 35?) i samma säkringslåda i motorrum, i den andra bilden?
(3) har jag missat ngt?
Tacksam för svar.
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av JoTh »

Hej. Det är jag som som tagit korten i tråden du länkade till. Jag har inte kvar den bilen men ska försöka förklara.
Jag hade en Auris hybrid där batteriet sitter bak i bilen.
De gula kabelskorna är drivströmmen till extraljusen, går till varsit relä, avsäkrade. De sitter på en plint där plus går in i säkringsboxen. Fick tips av lokala Toyota verkstaden vad jag skulle lyfta på för plast för att komma åt plinten.
Den andra är signal/styrström till relä. Taget med en säkringshållare/tjuv artnr 40-50369705 mekonomen,
på säkringsplatsen för helljus. Sitter ingen extralampa/glödtröd för heljus. Utan är en skärm som fälls upp.
Har du batteriet i motorrummet så drar du bara plus till relä från plus på batteri. Obs glöm inte säkra av. Kabelbrand är inte kul!
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: styrström till extraljusen

Inlägg av Raj55 »

Tack Jo Th. Det ska jag göra.
Skriv svar