Multidrive S

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nisse82
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 14 jul 2017, 10:56:06
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2016
PostOrt: Tenhola
Land (Country): Finland

Multidrive S

Inlägg av Nisse82 »

Hej! Är från Finland men har svenska som modersmål så skriver hellre min fråga hit istället för till motsvarande finska sida.
Har en Corolla -16 (modellen säljs inte i Sverige) med Multidrive S växellåda som varvar upp till 4000-5000 varv i nerförsbackar. Det händer inte särskilt ofta men nångång då och då och endast i långa och ganska branta backar när hastigheten är omkring 80-120! Då brukar jag lägga i N-läget och därefter åter lägga i D-läget varefter rätt växel hittas och varven sjunker till det normala. Igår hände det 2 ggr under en sträcka på ca 12 mil. Vad kan felet bero på och vad kan min Toyotaverkstad göra åt problemet? Kan det tänkas vara ett problem som även andra råkat ut för eller är det bara jag som är otursdrabbad? :roll:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Multidrive S

Inlägg av cheetah1 »

Med eller utan farthållare aktiverad?

Jag tänker att om du har farthållaren aktiverad kanske den växlar ner för att motorbromsa. Lägger du sen ur växeln kopplas farthållaren ur och då blir det ditt problem att hålla farten helt plötsligt. Jag hade en Subaru som betedde sig så, förvisso med CVT (så den gjorde det helt mjukt och steglöst), men ändå. En annan bil gick in och bromsade med färdbromsen, vilket var lite kusligt, men det är väl vardagsmat för ägare av moderna bilar antar jag, att dom bromsar med färdbromsen av sig själva...
Nisse82
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 14 jul 2017, 10:56:06
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2016
PostOrt: Tenhola
Land (Country): Finland

Re: Multidrive S

Inlägg av Nisse82 »

Ja du kan ha rätt. Jag brukar köra med farthållaren kopplad medan sambon aldrig använder den och åt henne har detta aldrig skett!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Multidrive S

Inlägg av cheetah1 »

Ut och prova. :)

Och välkommen till forumet!
Nisse82
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 14 jul 2017, 10:56:06
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2016
PostOrt: Tenhola
Land (Country): Finland

Re: Multidrive S

Inlägg av Nisse82 »

Ja det ska jag!! Och tack för att jag fick bli medlem :D
Skriv svar