Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
EliasJ99
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mariehamn Åland

Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av EliasJ99 »

Hej
Vet någon var man kan få tag i höger fram abs givare? Har sökt på nätet men hittar inte till just denna modell.
Eller om någon vet ifall det kan passa från andra modeller också?
Som det står i rubriken är det en Celica GTi 2.0 st202l från 94.
Tack på förhand :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av cheetah1 »

Enligt EPC:n är det olika om det är Superstrut eller inte. Jag är inte tillräckligt kunnig för att veta vilket det är, så.. hjälp?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av cheetah1 »

Med Superstrut är det iallafall 89542-20100 och utan är det 89542-20090, så har du nåt att googla på. :) Ebay resulterade i noll träffar, dock.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av MScME »

ABS-givare till 6gen Celica är en mardröm. Toyota har sedan länge slutat tillverka dessa, eftermarknad existerar i princip inte, och begagnat existerar definitivt inte, sannolikt pga ovanstående.

Jag vill påstå att givaren och kontaktorn i sig är densamma, men längd och infästning skiljer sig åt mellan McPherson och SuperStrut. Har läst varianter där man kan modifiera ABS-givare från Camry (om jag minns rätt), men mycket sökande för egen del resulterade i absolut ingenting på eftermarknadssidan.

Som nämnts så resulterade inte eBay heller något förrän jag bestämde mig att kolla tyska eBay, alltså ebay.de. Där hittade jag en enda träff som hade givare till 6gen Celica. Någon obskyr tillverkning i Polen tror jag det var. Beställde en för €99 inkl frakt, infästningen var inte helt rätt så jag fick flytta fästet lite på kabeln, men den har fungerar felfritt. Min GT4 har förstås SS så den kanske passar perfekt på McPherson.

Sök på "ABS radsensor Celica t20" så bör du få träff på tyska eBay.
Lycka till.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
EliasJ99
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mariehamn Åland

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av EliasJ99 »

Tack för svaret! Lite oroande att det inte tillverkas längre men ska söka vidare :)
EliasJ99
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mariehamn Åland

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av EliasJ99 »

Som det ser ut är det SuperStrut på denna bil är det då samma framvagn på den två hjulsdrivna som den med fyrhjulsdrift?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av Johnny Blade »

GT4'an verkar ha samma artikelnummer på'n,iaf fram till 95.
http://www.teilexpress.de/product_info. ... 20100.html
Jag tror att jag har handlar från den sidan nån gång.Isf så funkade det.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av Glenn »

MScME skrev:ABS-givare till 6gen Celica är en mardröm. Toyota har sedan länge slutat tillverka dessa, eftermarknad existerar i princip inte, och begagnat existerar definitivt inte, sannolikt pga ovanstående.
Va ? när min pajade kunde toyota få fram en ny, påstod dom iaf, men priset gjorde att jag inte ville köpa. Det finns gott om dom på nätet om man vill ha däremot, däremot är dom ju apdyra.

Vet att det är svårt att få tag i till äldre celicor, men T20 ska funka.
Jag vill påstå att givaren och kontaktorn i sig är densamma, men längd och infästning skiljer sig åt mellan McPherson och SuperStrut. Har läst varianter där man kan modifiera ABS-givare från Camry (om jag minns rätt), men mycket sökande för egen del resulterade i absolut ingenting på eftermarknadssidan.
Jag moddade en eftermarknads camrygivare på min, funkade bra men man fick dra kabeln lite alternativt och klippa bort diverse plåtfästen på den nya givaren, både kontakten och själva fästet i navet var lika, dock så gick kabeln ut åt ett annat håll så det såg lite knäppt ut.

Finns bilder i min ST202-tråd

Jag har ju dock en svensksåld GT '94 så den har superstrut.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av MScME »

Glenn skrev:
Va ? när min pajade kunde toyota få fram en ny, påstod dom iaf, men priset gjorde att jag inte ville köpa. Det finns gott om dom på nätet om man vill ha däremot, däremot är dom ju apdyra.

Vet att det är svårt att få tag i till äldre celicor, men T20 ska funka.
What? Var finner du alla dessa ABS-givare? Nada på mekonomen, skruvat, bildelar24, eBay, bildelsbasen etc. Det är förvisso så att man förefaller få en massa träffar, men när man väl går in och faktiskt kollar den hemsidan så möts man av"tyvärr finns inget i denna kategori" typ. En massa lockrubriker som indexeras av Google men som saknar innehåll.

Jag hittade som sagt till slut en jäkligt obskyr säljare av just den anledningen, jag hade gladeligen införskaffat en OEM från Toyota eller regelrätt eftermarknadsdel, eller till och med en begagnad med allt vad det innebär.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Celica GTi 1994 abs givare

Inlägg av MScME »

EliasJ99 skrev:Som det ser ut är det SuperStrut på denna bil är det då samma framvagn på den två hjulsdrivna som den med fyrhjulsdrift?
Då är det samma upphängning som ST205 ja. Hittar du fler träffar, kanske någon av de som Glenn hittade och jag uppenbarligen missade, så får du väldigt gärna delge oss andra det. Rätt vad det är så kommer man behöva en till ett annat hörn.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar