"Dumma" generatorfrågor, Land Cruiser

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bAttleZ
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 jan 2017, 08:54:26
Bilmodell: Landcruiser
Årsmodell: 1999
PostOrt: Storvreta

"Dumma" generatorfrågor, Land Cruiser

Inlägg av bAttleZ »

Hej,
Har råkat ut för vad som troligen är en döende generator på en gammal Land Cruiser (1999) och i samband med detta dyker det då upp några "enkla" frågor som förhoppningsvis någon som är lite bättre insatt i det grundläggande skulle kunna hjälpa mig med..
Bilen har två parallellkopplade 12V batterier på 75 Ah styck. Batteriladdare (CTEK MXS 10 inköpt då bilen dog lägligt vid Jula..) verkar inte tycka att det är några större problem att ladda batterierna (går relativt snabbt och inget uppehåll vid underhålls/test-stegen som laddaren kör).

1. Hur mäter jag enklast den spänning som generatorn ger vid laddning? (Kan jag mäta över batteriet vid gång? - den droppar nämligen till exakt 12V vid gång...)
2. Generatorn skall ju helst ge en spänning på >14 V om den är välfungerande har jag förstått. Behöver spänningen från laddkällan vara högre än spänningen över polerna? (antar att det är så..)
3. Fick tips av en kollega att kolla efter jordkabel till chassit och eventuellt rengöra denna för att kanske avhjälpa problem, är detta relevant vid laddningsproblem? Samt (om relevant) är det någon som kan ge tips om vart den kan tänkas vara satt i motorrummet hos en Land Cruiser (diesel).

4. Är det någon idé att leta efter någon som skulle kunna renovera/fixa generatorn eller är det enklast att köpa en ny (inte hemskt dyrt, 3300 inkl montering för icke-original från skruvat)


Tacksam för svar :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: "Dumma" generatorfrågor, Land Cruiser

Inlägg av cheetah1 »

1. Över batteripolerna funkar bra, ja.
2. Vid laddning kommer spänningen över polerna på batteriet vara nästan exakt samma som på utgången från generatorn. Dock måste laddspänningen förstås vara högre än batteriets vilospänning när man inte laddar. Runt 14 volt är normalt, men har du mycket energislukande utrustning i bilen kan spänningen ligga lite lägre på tomgång.
3. Vet inte var den sitter, men för att det ska vara en trolig orsak krävs det nästan att du även har problem med startmotorn, som jordar genom samma fläta.
4. Kan du inte göra monteringen själv är väl risken att det blir lika dyrt eller dyrare att renovera den om du ska ha en verkstad att montera den..

En möjlig orsak skulle kunna vara att ledningen till magnetiseringen av generatorn inte ger nån spänning. Du lär ha en säkring till den nånstans. Konsultera manualen. Går även att mäta, men det måste du göra direkt på generatorn, vilket kanske är lite onödigt spännande när motorn går.
bAttleZ
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 27 jan 2017, 08:54:26
Bilmodell: Landcruiser
Årsmodell: 1999
PostOrt: Storvreta

Re: "Dumma" generatorfrågor, Land Cruiser

Inlägg av bAttleZ »

Tack för snabbt svar :)

Då ser det ut som att det blir generatorbyte, verkar inte kunna ladda något (12V vid tomgång och även vid 2000 rpm, batteriets vilospänning fulladdat verkar vara ~13.3V).
Startmotorn har inte visat några tecken på problem, så det borde kunna utesluta jordningen då.

Inte så sugen på att montera själv nej, ser vid första anblick ut att sitta lite för oåtkomligt för min smak (om man bortser från övrig kompetensbrist).
Skönt med hyfsat bra batterier iaf, klarar några starter och några mils körning om man sparar lite på bekvämligheterna :)

Tack igen för svar!
Skriv svar