Satte in en extra knapp till extraljusen idag och fick en rejäl kortslutning bakom knappen...
Tror jag också fick en faktiskt.
Nu fungerar endast höger helljus, vänster där styrströmmen kommer från fungerar ej, och då inte heller extraljusen...
Hjälp mottages tacksamt!
P.s Kollat alla säkringar som finns i motorutrymmet och i kupén. Men det känns som ett relä problem?
Helljuskortis Avensis t25
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Helljuskortis Avensis t25
Det är både separata säkringar och separata relän till höger och vänster helljus (och halvljus). Jag gissar att du har kopplat extraljusen utan säkring och på så sätt lyckats elda upp det ena relät bakvägen? Misstanken styrks ytterligare av att det är vänster helljus som inte fungerar, vilket brukar vara det som sitter bäst till att sno ström av eftersom batteriet sitter på den sidan..
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: tis 16 aug 2016, 16:42:24
- Bilmodell: Yaris Hybrid
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: 51199
Re: Helljuskortis Avensis t25
Hittade en säkringsbox på kylaren. Problem löst...
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor 25 nov 2010, 21:31:40
- Bilmodell: Corolla E12
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Järfälla
- Land (Country): Sverige
Re: Helljuskortis Avensis t25
Tack för svar, då kan någon annan som kan ha samma problem veta detta :>
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Helljuskortis Avensis t25
Knappen till extraljusreläet ska ALLTID kopplas på reläets jord, på så vis undviker du att kortsluta nånting under instrumentpanelen, dessutom räcker det med att dra in 1 kabel då du sedan kan jorda kabeln från knappen inne i kupen, drar du däremot reläets signalkabel in i kupen så måste du säkra av den.
Sen gäller det såklart att man håller reda på 30, 87, 85 och 86 på reläet så man inte matar strömmen in i fel stift.
Sen gäller det såklart att man håller reda på 30, 87, 85 och 86 på reläet så man inte matar strömmen in i fel stift.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?