Dra kabel till backljus Avensis -05

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hatthylla
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 aug 2016, 16:42:24
Bilmodell: Yaris Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: 51199

Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av Hatthylla »

Hej!
Hur drar jag lättast kabel till en eller två 18w ledramper bak?
Det är dragkrok på den och försöker se vart kablarna går till den. Går det dra upp kablar där eller är det enklast att borra någonstans i bilen?
Skall löda direkt via backljuskablaget och dragets kablage går åt andra hållet, ifrån backljuslampan på bilen.
Har noterat att det är två större hål med gummiploppar till reservhjulsbaljan, men att dra kablar därigenom kanske är sista oseriösa alternativet. ;) (Hur skulle en dra kabel mot plåten? Silvertejp? Plåtskruv och montageband? ;))
Mvh Attila
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av cheetah1 »

Jag hade nog försökt hitta ställen där man kunde bunta med buntband (av hög kvalitet). Väldigt riskabelt ställe att borra i plåten på. Kan vara lämpligt att skydda kabeln med nåt extra också, tex flexslang eller krympslang.
Jag är rätt säker på att kabelsatsen smiter iväg upp till bakljuset och kopplar in direkt i det med en piggybackkontakt, brukar vara så på Toyota, så du borde kunna trixa upp dina kablar den vägen också. :)

Har du kikat på dessa förresten? Vet inte hur bra dom här, har inte testat själv, men det kanske är ett vettigt alternativ? http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... acklampor/
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av Glenn »

finns ju buntbandsfästen som du klistrar mot plåten och sen fäster buntband i, vet inte om jag skulle rekommendera det under bilen dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Hatthylla
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 aug 2016, 16:42:24
Bilmodell: Yaris Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: 51199

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av Hatthylla »

cheetah1 skrev:Jag hade nog försökt hitta ställen där man kunde bunta med buntband (av hög kvalitet). Väldigt riskabelt ställe att borra i plåten på.
Jag är rätt säker på att kabelsatsen smiter iväg upp till bakljuset och kopplar in direkt i det med en piggybackkontakt, brukar vara så på Toyota, så du borde kunna trixa upp dina kablar den vägen också. :)
Har du kikat på dessa förresten? Vet inte hur bra dom här, har inte testat själv, men det kanske är ett vettigt alternativ? http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... acklampor/
Har starkare led i backljuset men blev inte mycket bättre ändå.
Men ändå ingen längd på ljuset, tror det beror på undermålig reflektor.
Och en på varje sida skulle göra mycket större nytta, synd att det inte är så på alla bilar.
Så här gick det till; Borrade hål för två lampor, blev två hål igenom väggen till reservhjulsbaljan.
Två lager grundfärg och tjock rostskyddsmassa skall nog göra susen.
Behövde knappt skarva till bilens elkablage som går strax under tröskeln. :)
Där lödde jag in mig på den lilla tunna röda backljuskabel och jordpunkter fanns där redan.
Virade vulktejp runt kablarna vid borrningen och pressade genom så det blev tätt.
Blev lättare än jag trodde. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av Glenn »

Dåligt backljus är ju en vanlig sjuka nuförtiden tyvärr.

tacka vet jag min gamla SAAB 900 turbo som hade rejält backljus bak, OCH bakåtriktat backljus i framblinkersarna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Hatthylla
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 aug 2016, 16:42:24
Bilmodell: Yaris Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: 51199

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av Hatthylla »

Glenn skrev:Dåligt backljus är ju en vanlig sjuka nuförtiden tyvärr.

tacka vet jag min gamla SAAB 900 turbo som hade rejält backljus bak, OCH bakåtriktat backljus i framblinkersarna..
Menar du ng eller og900? Hur kan backljus i framblinkersarna ge ljus bakom bilen?
Jag är uppfödd och indoktrinerad med saabar, särskilt og900 och 9000. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av Glenn »

OG900, det fanns bara på vissa årsmodeller tror jag, dels lös det ju rätt bra med de vanliga backljuset, men i bakkant på framblinkersarna satt det en vit reflektor riktad bakåt efter sidan på bilen som då lös när man backade, så den lös dels upp sidan och bakåt förstås, sammantaget gav det väldigt mycket ljus när man backade.

Denna finess fanns även på saab 9000 under vissa år, tyvärr inte på någon av de 9000 jag ägt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dra kabel till backljus Avensis -05

Inlägg av cheetah1 »

Kanske ska påpeka att xenonkungens lampa har inbyggd reflektor just av den anledningen att backljus normalt inte har nån reflektor i huset. Av bilderna att döma lär den vara rätt biffig, inte i nivå med separata ramper såklart, men långt mycket bättre än original.
Skriv svar