Sida 1 av 1

Bilbatteri

Postat: lör 07 jan 2017, 13:10:14
av xym85
Tips på bilbatteri till Avensis -10???

Re: Bilbatteri

Postat: lör 07 jan 2017, 19:10:49
av cheetah1
Vill du ha det bästa i batteriväg så är det Yuasa som gäller. Har du start-/stoppsystem så är det 7000- eller 9000-serien som gäller, annars är det ett 5000 man minst bör ha i en modern bil. Exakt vilken modell det ska vara vet jag däremot inte.

Har du lite lägre krav så funkar vilket Exide/Tudor eller vad nu din lokale handlare har som helst, eller för den delen tillochmed Biltema om man inte tar det allra billigaste.

Re: Bilbatteri

Postat: tis 10 jan 2017, 12:49:59
av Glenn
Yuasa är dock ohemult dyra sen japanerna införde nån slags blyskatt eller hur det var, annars håller jag med om att dom är extremt bra.

Ska man köpa biltema är det deras silverbatterier man vill ha, något dyrare - mycket bättre.

Annars tycker jag varta är bäst i dagsläget, av dom "vanliga" då, optima och gänget borträknade.

Re: Bilbatteri

Postat: tor 26 jul 2018, 16:16:13
av Urbanstoyota
Lånar tråden lite, ni som är experter på batterier.
Jag vet att bilbatteri inte mår så bra i extremkyla, men hur är det med värme, eftersom vi har värmebölja så blir det ganska varmt runt mitt batteri eftersom bilen står i väldigt varmt solljus på dagen, blir väl runt 60 grader vid batteriet,


Är det något som påverkar batteriet negativt ?

Re: Bilbatteri

Postat: tor 26 jul 2018, 22:14:53
av cheetah1
Nejdå. Det kan bli betydligt varmare än så i motorrummet vid normal körning. Sålänge det inte kryper över kokpunkten behöver du inte vara orolig, i synnerhet inte om det är ett underhållsfritt batteri.
Normalt kan det koka lite i batterier under laddning också, vilket också är helt normalt.

Vad det gäller kyla så klarar ett fulladdat batteri riktigt extrem kyla, neråt -40 eller mer, utan att ta skada (det tappar förstås dock en del kapacitet), medan ett oladdat batteri kan frysa sönder redan vid några minus.

Anekdot: På järnvägen behövs förstås också batterier, stora sådana, och man använder ofta något som kallas NiFe-batterier, Nickel-järn. Dom har en speciell egenskap just vad gäller kyla, nämligen att dom kan genomfrysa helt utan att ta skada. Det går inte att ta ut nån ström ur dom när elektrolyten är frusen, men så fort dom tinar har dom samma laddningsnivå och funktion som innan dom frös. Dom har också betydligt lägre självurladdning än blysyra, men sämre energidensitet (lagrad energi per kilo batteri) och blir fysiskt väldigt stora och klumpiga, så det är inget som passar i vägfordon.

Re: Bilbatteri

Postat: lör 04 aug 2018, 17:24:58
av Urbanstoyota
Tack för svar. Okej en till fråga, kör inte bilen så ofta och undrar om jag kan koppla in bilbatteriladdaren till motorvärmaruttag som står vid parkering och ladda batteriet från den?

( ja jag är väldigt oteknisk och kan lite om bilar och el :D )

Re: Bilbatteri

Postat: sön 05 aug 2018, 09:01:41
av cheetah1
Javars, men ofta har dom en timer som bara kör i ett par timmar (man brukar ställa in planerad avgångstid, så kör den värmaren typ två timmar innan det), vilket inte räcker så hiskeligt långt när man ska ladda ett batteri. Men utöver det är det vanlig hederlig 230 volt i dom där stolparna.

Re: Bilbatteri

Postat: sön 05 aug 2018, 19:41:29
av Glenn
Dock ofta lågt säkrade, men det räcker ju garanterat till en vanlig batteriladdare.

På jobbet får jag köra kupevärmaren på "low" annars drar ajg säkringen i stolpen, gissar att den är på 6A, hemma kan jag köra "High" men det är ju 10A.