Bilbatteri

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
xym85
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 09:40:40
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Bilbatteri

Inlägg av xym85 »

Tips på bilbatteri till Avensis -10???
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilbatteri

Inlägg av cheetah1 »

Vill du ha det bästa i batteriväg så är det Yuasa som gäller. Har du start-/stoppsystem så är det 7000- eller 9000-serien som gäller, annars är det ett 5000 man minst bör ha i en modern bil. Exakt vilken modell det ska vara vet jag däremot inte.

Har du lite lägre krav så funkar vilket Exide/Tudor eller vad nu din lokale handlare har som helst, eller för den delen tillochmed Biltema om man inte tar det allra billigaste.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilbatteri

Inlägg av Glenn »

Yuasa är dock ohemult dyra sen japanerna införde nån slags blyskatt eller hur det var, annars håller jag med om att dom är extremt bra.

Ska man köpa biltema är det deras silverbatterier man vill ha, något dyrare - mycket bättre.

Annars tycker jag varta är bäst i dagsläget, av dom "vanliga" då, optima och gänget borträknade.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Re: Bilbatteri

Inlägg av Urbanstoyota »

Lånar tråden lite, ni som är experter på batterier.
Jag vet att bilbatteri inte mår så bra i extremkyla, men hur är det med värme, eftersom vi har värmebölja så blir det ganska varmt runt mitt batteri eftersom bilen står i väldigt varmt solljus på dagen, blir väl runt 60 grader vid batteriet,


Är det något som påverkar batteriet negativt ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilbatteri

Inlägg av cheetah1 »

Nejdå. Det kan bli betydligt varmare än så i motorrummet vid normal körning. Sålänge det inte kryper över kokpunkten behöver du inte vara orolig, i synnerhet inte om det är ett underhållsfritt batteri.
Normalt kan det koka lite i batterier under laddning också, vilket också är helt normalt.

Vad det gäller kyla så klarar ett fulladdat batteri riktigt extrem kyla, neråt -40 eller mer, utan att ta skada (det tappar förstås dock en del kapacitet), medan ett oladdat batteri kan frysa sönder redan vid några minus.

Anekdot: På järnvägen behövs förstås också batterier, stora sådana, och man använder ofta något som kallas NiFe-batterier, Nickel-järn. Dom har en speciell egenskap just vad gäller kyla, nämligen att dom kan genomfrysa helt utan att ta skada. Det går inte att ta ut nån ström ur dom när elektrolyten är frusen, men så fort dom tinar har dom samma laddningsnivå och funktion som innan dom frös. Dom har också betydligt lägre självurladdning än blysyra, men sämre energidensitet (lagrad energi per kilo batteri) och blir fysiskt väldigt stora och klumpiga, så det är inget som passar i vägfordon.
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Re: Bilbatteri

Inlägg av Urbanstoyota »

Tack för svar. Okej en till fråga, kör inte bilen så ofta och undrar om jag kan koppla in bilbatteriladdaren till motorvärmaruttag som står vid parkering och ladda batteriet från den?

( ja jag är väldigt oteknisk och kan lite om bilar och el :D )
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilbatteri

Inlägg av cheetah1 »

Javars, men ofta har dom en timer som bara kör i ett par timmar (man brukar ställa in planerad avgångstid, så kör den värmaren typ två timmar innan det), vilket inte räcker så hiskeligt långt när man ska ladda ett batteri. Men utöver det är det vanlig hederlig 230 volt i dom där stolparna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilbatteri

Inlägg av Glenn »

Dock ofta lågt säkrade, men det räcker ju garanterat till en vanlig batteriladdare.

På jobbet får jag köra kupevärmaren på "low" annars drar ajg säkringen i stolpen, gissar att den är på 6A, hemma kan jag köra "High" men det är ju 10A.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Re: Bilbatteri

Inlägg av Urbanstoyota »

På tal om laddning. Tror min generator har gett upp. Har fått hjälp att mäta men multimeter och han tror att det är generatorn så behöver köpa en ny generator (begagnad) men finns det något annat man bör kolla innan man köper en ny så man inte köper i onödan.

Tack på förhand.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilbatteri

Inlägg av cheetah1 »

Dom går att renovera, det kan vara två saker, antingen dålig laddningsregulator eller kassa släpringar.
Har du inte förmågan att göra det själv är det dock tveksamt om det är lönsamt, men kan du hitta nån enmans generator-/motorlindarfirma kan det kanske vara lönt.

Annars är det ju inga förmögenheter att köpa en ny eller renoverad, eller för den delen en på skroten heller.

Det är egentligen inte så mycket annat som kan strula, man skulle klart kunna kolla att anslutningarna på generatorn sitter, och även om nog lite annat hade strulat då också, så kan du leta reda på jordflätan mellan motorn och karossen och kolla så den är hel och fastskruvad.
Skriv svar