Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Inlägg av Oneminde »

Hej alla Toyota fantaster.

Som ny forum medlem så vet jag att frågor som ställts tidigare är lite besvärliga när dom dyker upp, men med 555 sidor att gå igenom så kommer det ta längre tid än önskvärd och jag väljer alltså att besvära er med en (potentiellt) ny omgång :)
För närvarande så äger jag ingen bil men sparar hårt för att kunna köpa en under nästa år. Målet är en fin Avensis 2.4 kombi: automat och Executive/Executive+ paketet. Jag noterar att det finns en sensor på baksidan av spegeln. Detta är dock inte regnsensorn (se bild) och jag vet att den är automatisk avbländande men detta gäller ju för ljus som kommer från bakom bilen.

Vad gör denna sensor ?

Hur kan man bygga in automatisk helljus i bilen ? (att den mäter mötande bilar)

Oneminde
Bilagor
Bakcspegel.jpg
Bakcspegel.jpg (137.86 KiB) Visad 3458 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Inlägg av cheetah1 »

Den sensorn är för att känna av dom det är dagsljus eller mörker, så den inte bländar av bara för att det råkar vara dagsljus bakom bilen, med andra ord bländar den inte av om det är ljusare framför bilen än bakom.

Bygga in automatiskt helljus är nog väldigt väldigt svårt på egen hand, skulle jag tro. Har nya Toyota det ens?
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Inlägg av Oneminde »

Ja, ny Toyota har detta. Automatic High Beam.
https://www.toyota.se/om-toyota/sakerhe ... sense.json

Egentligen är det inget mer än en ljussensor som mäter ljusmängd framför bilen och vid ett visst värde slås systemet på eller av. Kanske förenklat, men så är det. Jag som kommer från BMW kan säga att detta fanns på 5 serien mellan 2000-2004. Men jag ska ta och kolla Toyotas system, för det är inget mirakjobb. Kanske kan det eftermonteras och vid behov modifieras så att det kan fungera. Ialf så kan det vara värt att kolla.

Oneminde
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Inlägg av Oneminde »

Hittade en enkel variant. Ljussensor modul. Denna kommer placeras mellan bilens relä och helljus. Bilen skickar konstant ström till ljussensor modulen medan modulen själv aktiverar och avaktiverar helljuset.
För den som är intresserad så hittar ni modulen via länken.

Bild

http://www.ebay.com/itm/SRD-12VDC-SL-C- ... SwYIxYBKQG
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Inlägg av Glenn »

det har funnits på vissa jänkbilar sen typ 70-talet eller nåt, men har fått stängas av i sverige eftersom det inte varit lagligt att köra med det.

Annars brukar väl folk mest fråga om hur man stänger av skräpet på bilar som har det ? tycker man ofta läser just det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Fråga: Avensis T25 automatisk helljus - på/av.

Inlägg av Oneminde »

Jag har läst det själv, men man kan prova.
Skriv svar