Ljud från värmefläkten går den att plocka isär - Corolla -94

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Ljud från värmefläkten går den att plocka isär - Corolla -94

Inlägg av Nizzehult »

Det låter precis som om nåt fastnat mellan fläkthjulet och insuget men när jag plockade upp den så inser jag att ljudet i sig kommer från kolhållaren. Troligen är rotorn lite skadad - det kan man känna genom att trycka lite på kolen och snurra den för hand, då känner man att det hackar till.
Eftersom hela fläkthuset sen fungerar som en stor resonanslåda så blir ljudet gigantiskt störande!

Det är alltså en sån här fläkt det handlar om:
http://www.ebay.co.uk/itm/351864565687
Har själv en 94:a men det är samma fläkt i Corolla efter 97 och jag kan tänka mig att man även kan hitta den i andra modeller.

Är det nån som haft samma problem och lyckats lösa det? Visst, en fläkt på skroten kostar 300 + frakt och dom säljs nya i Tyskland för snett under femhundringen men då den fungerar fint i övrigt så känns det som det borde gå att fixa. Man kan inte se eller komma åt den översta delen av rotorn och det är där ljudet uppkommer. Klurade om man kunde plocka isär motorn men jag vet inte om jag vågar, risken finns att man inte får ihop den igen. Nån som har lyckats?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ljud från värmefläkten går den att plocka isär - Corolla

Inlägg av Nizzehult »

Kan berätta hur detta slutade.
Efter att ha försökt köpa av diverse skrotar i Sverige där jag bjöd 250-300,- (+ frakt) gav jag upp. De flesta skulle ha runt femhundringen och det spelade ingen roll att jag visade att en ny kostade ca 500,- i Tyskland, inklusive frakt. Inskränkta j-a dönickar, ni kan behålla dem!
Jag köpte då en från en skrot i Tyskland(!) på ebay för 9€, alltså ca 80,- + frakt 120,- så för 200,- fick jag en fräsch fläkt som funkar fint.

Plockade isär den gamla och det var den inte konstruerad för att göra så den skrotades. Felet var iaf att rotorns kontaktyta blivit ojämn så kolen fått skador och dessa gick inte att lossa separat. Hade nog kunnat fixas om man inte bankat ihop den för gott när man monterade ihop den. :-|
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ljud från värmefläkten går den att plocka isär - Corolla

Inlägg av cheetah1 »

Jag låtsas att det finns en Gillaknapp och klickar på den. Gilla! :thumbup:
Skriv svar