Bakljus mm borta efter påkoppling av släp - Corolla 96

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Bakljus mm borta efter påkoppling av släp - Corolla 96

Inlägg av Nizzehult »

Anfäkta och anamma! Skulle koppla på släp på min nyinförskaffade Corolla 4WD från -96 och när jag pluggade in kontakten i den (skadade) kontakten så slocknade båda
bakljus, främre parkeringsljus, skyltbelysningen, instrumentbelysningen och ljusvarningsummern tystnade.
Jaha, kortis i kontakten. Skulle ha kollat först att den var OK. Byte av säkring var min tanke.
Men den var hel!

Bild
Säkring #2 alltså.

Har kollat på forum och läst diagram och det ska tydligen finnas ett tail lamp relay.
Bild

Men det här är från en amerikansk Corolla från -97 och så här ser det inte ut i våra.

Det här är en nytagen bild från min bil :
Bild

Första blåa reläet är defrostern bak.
Till höger om detta ska det sitta ett relä för c-låset men det är bortplockat då jag monterar fjärrstyrning till c-låset (finns en tråd om det).
Sen sitter ett svart blinkrelä ovanför detta.
Kan det vara reläet ovanför detta? Sitter som berget, trångt som f...
Är det så måste jag givetvis plocka ut det men då måste jag nog riva bort lite annat.
Eller kan felet ligga någon annanstans?

Har kollat alla andra säkringar och relän. På äldre Corollor fanns det Circuit Breakers som man kunde återställa genom ett litet hål på ovansidan men här har jag inte hittat nåt sånt.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bakljus mm borta efter påkoppling av släp - Corolla 96

Inlägg av Nizzehult »

Hm. Jag löste det själv.
Genom att sätta tillbaka reläet för c-låset så började allt funka igen. Som har varit borta i flera veckor utan synbara problem.
Skumt.
Skälet till att det reläet var bort är att det går "tjuvström" till fjärrtillsatsen när det sitter där. Runt 20-30mA.
Måste sätta mig in djupare i detta.
Case closed.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar