Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av mindflow »

Har en Toyota avensis 05, och håller på att montera en backkamera, allt är klart fram till inkoppling av strömsladd från backljuset. Hur kommer jag enklast åt kablarna där bak, finns en lucka att öppna och innanför kan jag känna kablarna men jag lyckas inte få fram dem så jag ser att löda in sladden. Bakljuset sitter på 2 muttrar som jag kan förstå det, eller har jag missat något? släppte dom två jag hittade men får inte lös hela insatsen, något tar emot där inne.

Fråga 2.
Vart sätter jag enklast fast extraljusen på bilen? Ska dit med 3 stycken Hella 3000 lampor, vågar inte ställa mig och bara borra i krockbalken. Vad finns det för bra/enkla alternativ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av cheetah1 »

Tycker du ett Qpaxfäste är för dyrt? Finns till din annars.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av mindflow »

cheetah1 skrev:Tycker du ett Qpaxfäste är för dyrt? Finns till din annars.
Mjo, nästan 3000 låter lite väl mycket. Finns säkerligen lite billigare, tänkte mer på att sätta fästet vid nummerplåten då mina extraljus redan sitter monterade på det fästet..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av cheetah1 »

Jo, jag håller med, dom är förvisso väldigt bra, men det är nog en lite onödigt stor kostnad, åtminstone till en såpass gammal bil. Tycker du att dom skakar för mycket när du har dom på nummerplåtsfästet kanske det kan hjälpa med toppstag. Det kommer dock aldrig bli perfekt om man inte har nån stabil metallbit att skruva fast fästet i, så frågan är om man ska nöja sig, eller krångla och fästa det i krockbalken.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av cheetah1 »

Angående bakljuset, förresten, så väljer jag att lämna det vidare till nån annan, för jag har ingen aning. :)
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av mindflow »

cheetah1 skrev:Jo, jag håller med, dom är förvisso väldigt bra, men det är nog en lite onödigt stor kostnad, åtminstone till en såpass gammal bil. Tycker du att dom skakar för mycket när du har dom på nummerplåtsfästet kanske det kan hjälpa med toppstag. Det kommer dock aldrig bli perfekt om man inte har nån stabil metallbit att skruva fast fästet i, så frågan är om man ska nöja sig, eller krångla och fästa det i krockbalken.
Jag skruvade dem i krockbalken på min förra bil. och satte sedan stag upp till plasten, dom rörde sig inte mycket då, knappt märkbart, men vet inte om det går något bakom/i krockbalken jag kan skada?
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av mindflow »

cheetah1 skrev:Angående bakljuset, förresten, så väljer jag att lämna det vidare till nån annan, för jag har ingen aning. :)
Ska snart iväg och ge mig på baklyset igen, kommer jag på någon lösning skriver jag svaret här, skulle tro att det är fler med mig som kan bli hjälpt av ett svar. Förstår inte hur man kan gör något lätt så pass svårt, kommer ju knappt åt att byta lampa där inne, ännu mindre att fixa ett eventuellt kabelbrott eller liknande..
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av Joggy »

mindflow skrev:
cheetah1 skrev:Angående bakljuset, förresten, så väljer jag att lämna det vidare till nån annan, för jag har ingen aning. :)
Ska snart iväg och ge mig på baklyset igen, kommer jag på någon lösning skriver jag svaret här, skulle tro att det är fler med mig som kan bli hjälpt av ett svar. Förstår inte hur man kan gör något lätt så pass svårt, kommer ju knappt åt att byta lampa där inne, ännu mindre att fixa ett eventuellt kabelbrott eller liknande..
Hej
Har du en kombi, sedan eller kupe? Om alla muttrar är borta är det bara dra ut lyktan, det kan sitta lite i sidoclipset. Annars har jag för mig att lyktan på exempelvis kombin sitter i 3st muttrar.
Men du behöver inte ta bort lyktan för att koppla in tillslaget för kameran, ta bort luckan, dra ur kontaktstycket och skarva på ditt tillslag. Det ska vara den röda kabeln till backljuset har jag för mig men kan ha fel. Löda är helt onödigt arbete, använd klämskarv eller skarvhylsa. Tänk också på förbrukningen om du hadde tänkt försörja systemet med den kabeln.
Och angående extraljus, använd en vanlig hållare bakom reg.plåt, sedan tvärstag mellan de tre ljusen, därefter ett toppstag från vänster och höger ljus genom grillen och skruva fast i övre kylarbalken.

Lycka till! :thumbup:
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av mindflow »

Joggy skrev:
mindflow skrev:
cheetah1 skrev:Angående bakljuset, förresten, så väljer jag att lämna det vidare till nån annan, för jag har ingen aning. :)
Ska snart iväg och ge mig på baklyset igen, kommer jag på någon lösning skriver jag svaret här, skulle tro att det är fler med mig som kan bli hjälpt av ett svar. Förstår inte hur man kan gör något lätt så pass svårt, kommer ju knappt åt att byta lampa där inne, ännu mindre att fixa ett eventuellt kabelbrott eller liknande..
Hej
Har du en kombi, sedan eller kupe? Om alla muttrar är borta är det bara dra ut lyktan, det kan sitta lite i sidoclipset. Annars har jag för mig att lyktan på exempelvis kombin sitter i 3st muttrar.
Men du behöver inte ta bort lyktan för att koppla in tillslaget för kameran, ta bort luckan, dra ur kontaktstycket och skarva på ditt tillslag. Det ska vara den röda kabeln till backljuset har jag för mig men kan ha fel. Löda är helt onödigt arbete, använd klämskarv eller skarvhylsa. Tänk också på förbrukningen om du hadde tänkt försörja systemet med den kabeln.
Och angående extraljus, använd en vanlig hållare bakom reg.plåt, sedan tvärstag mellan de tre ljusen, därefter ett toppstag från vänster och höger ljus genom grillen och skruva fast i övre kylarbalken.

Lycka till! :thumbup:

Tack för svaret, det är en kombi, och har försökt få ner kontaktstycket, men det vill inte komma ner så pass långt så jag kommer åt det via luckan, därför jag vill ta ur lyktan. Angående muttrar så hittar jag enbart två på bakljuset och släpper jag dessa två kan jag få ut lyktan ca 4mm innan något tar emot.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Två frågor, extraljus och komma åt bakljuset.

Inlägg av mindflow »

sidoclipse du nämnde, är dessa något man bara drar i lyktan för att dom ska släppa? Eller något annat man ska göra/tänka på? Tänkte ge det ett försök idag,
Skriv svar