Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av quandrione »

Hej,

Bilen WGJ667. Toyota Avensis 2005 2.0 kombi. Har haft problem med batteriet ett. Det blir urladdat varje sommar när jag är borta på semester (4-5 veckor). Batteriet är OK Q8 batteri köpt 2012.

Jag blev misstänksam att det kanske "läcker" ström i bilen när den står parkerad. Kan inte så mycket om varken el eller bilar men mha av en kompis mätte att bilen drar 0.25 mA.

Frågan till er experter eller någon som råkar ha just denna modell är, är det för mycket eller ska avensis verkligen dra så mycket när den bara står????

Alla dörrar och lampor var stängda. Jag mätte med multimeter i seriekoppling på pluspolen. Det enda som jag kan tänka mig drog ström var internadatorn och lampringen kring tändlåset.

mvh,
- Aamir
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av cheetah1 »

Det skulle jag anse som helt normalt. Finns mycket minnen och klockor som håller sig igång konstant. Mer än kanske 2-3 veckor får nog anses som bonus.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av Glenn »

0.25mA är "ingenting", moderna bilar drar tyvärr väldigt mycket i standby.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av Dale »

Står bilen längre än ett par veckor rekommenderas att man antingen lyfter av minuspolen från batteriet eller skaffar en liten Ctek laddare och låter den underhållsladda batteriet. Har gjort mätningar på mina bilar med logger och sett att ibland hoppar urladdningen upp ett par ampere men har inte lyckats hitta varför så även om 0,25A är "konstant" så håller inte ett 60Ah batteri speciellt länge. 60Ah / 0,25A = 240 timmar / 24 timmar på ett dygn = 10 dygn. Sen finns det ett gäng parametrar till som gör att batteriet troligen inte har orken kvar att starta efter 10 dygn.

PS. På samtliga mina bilar har jag monterat laddare tillsammans med motorvärmarna så man behöver bara stoppa i motorvärmarkabeln så får batteriet sin underhållsladdning. Motorvärmaren/kupévärmaren styrs av en klocka så man inte eldar för kråkorna under veckorna man inte använder bilen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av cheetah1 »

0,25 mA skrev han iofs. ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av Glenn »

Japp, det är en tusendel av 0.25A :)

Men jag har också noterat att avstängda bilar kan ha peakar när dom drar mycket ström, vet inte riktigt vad som orsakar detta, på äldre bilar vet jag att klockan (mekanisk sådan) kunde orsaka spikar (dom hade nån skum konstruktion med en elektromagnet som "drog upp" klockan var X'te minut, så den drog ingenting mellan dessa tillfällen), men på en modern bil vete sjutton.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av cheetah1 »

Minnesrefresh kanske. Volatila minnen nöjer sig inte med spänning för att fungera, dom måste dessutom "refresha" med jämna mellanrum för att datan inte ska bli korrupt. Ju modernare bil, desto mer volatila minnen till det ena med det sjunde. Varför? För att minnen som håller sin status utan spänning (flashminnen, typ) slits ut av frekventa skrivningar. Tänk att tripmätaren ska utföra en ny skrivning till minnet var hundrade meter man kör, tillexempel. Dessutom är det dyrare minneskretsar. Därför anses det ofta som en bra kompromiss att använda volatila minnen istället.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hur mycket ström ska parkerad Avensis 2005 dra?

Inlägg av Dale »

Hmm, ser det nu men så lite som 0,25mA vet jag inte om någon av mina bilar dragit. Brukar ligga på 25-500 mA.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar