Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

En fundering...
På min bil som jag har nu (Celica GT-Four st205 -96) och den som jag hade innan (Celica st182 GT-i -90) så har båda halvljusautomatik eftersom båda är svensksålda. Jag vet inte hur det gick till på 90-talet när alla japanska bilar kom till hamnarna via fraktfartyg och det modifierades/installerades halvljusautomatik på dom eftersom på min Celica GT-i så kunde jag aldrig ha igång dimljus och halvljus samtidigt medans på min Celica GT-Four så kan jag ha igång precis allting (halv- och helljus, dimljus, positionsljus) samtidigt fram. Kan det ha att göra med att min gamla hade flipflop-lysen och/eller bristande kunskap på hur man skulle modifiera GT-Four-modellen? ...för det är la inte meningen att man ska kunna köra med både halv- och dimljusen igång samtidigt (i alla fall på 90-talet)?


Nu till min modifieringsfråga:
Jag skulle vilja ha hjälp med att ändra om så att jag får andra lampor tända/släckta i Läge 0 (OFF) på ljusspaken och skulle vilja ha det som på min gamla Celica med flip-flop lysen: Positionsljus och Dimljus tända

  • Vad jag HAR NU på ljusspaken:
  • LÄGE 1 (AV, dimljusläge PÅ)
    Positionsljus och halvljus lyser.
    Bild
  • LÄGE 2 (Positionsljus, dimljusläge PÅ)
    Positionsljus och dimljus lyser.
    Bild
  • LÄGE 3 (Halvljus, dimljusläge PÅ)
    Positionsljus, halvljus och dimljus lyser.
    Bild




    Vad jag VILL HA på ljusspaken
  • LÄGE 1 (AV, dimljusläge PÅ)
    Positionsljus och dimljus lyser.
    Bild

Går detta och ändra på något enkelt sätt och gärna på ett "korrekt" sätt så att det går att återställa ifall man skulle vilja?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Glenn »

Tittar man på schemat är det en liten mardröm, jag hade ju en tanke om att fixa halvljusautomatik på min, men tittar man på elschemat och jämför mellan versioner med och utan DRL så var det typ fem reläer som skiljde, tror det finns nån tråd om det ? det var iaf inte uppebart hur det var tänkt att fungera för mej och jag hade ingen lust att börja klippa.

F.ö har ju min svensksålda ST202'a INTE halvljusautomatik märkligt nog.. inte min ST205 heller, men den är ju tysksåld så det är föga förvånande.

Sen vill jag minnas att svensksålda ST205'or inte ska ha halvljusautomatik (det har vi diskuterat innan) enligt scemat, däremot har kanadensiska det, så det jag gjorde när jag försökte klura ut det där var att jämföra den tyska versionen med den kanadensiska.

Måste leta rätt på den där PDF'en med elscheman som nån på 6gencelicas fixade fram åt mej, eller om den möjligen flyter omkring på webben nånstans.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: Sen vill jag minnas att svensksålda ST205'or inte ska ha halvljusautomatik (det har vi diskuterat innan) enligt scemat, däremot har kanadensiska det, så det jag gjorde när jag försökte klura ut det där var att jämföra den tyska versionen med den kanadensiska.
Kanske fanns redan på tidigare generationer men vår generations Celica har en förberedd funktion för DRL som användes på dom modellerna som såldes i Kanada.
Någon som vet mer om den här funktionen och om DRL ska gå att släcka i något läge på ljusspaken? I så fall så kan dom ju ha lagt DRL på halvljusen och jag i så fall skulle kunna flytta den kabeln som tänder halvljusen och lägga den på kabeln som tänder dimljusen så får jag som jag vill?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Glenn »

Förberedd ja, men det verkar som man behöver addera en hel klase relän för det.

Jag fattar inte riktigt varför det ska behöva vara så avancerat gjort från fabrik egentligen, men är det nåt jag lärt mej om japaner på den tiden jag jobbade på ett japanskt företag, är det att dom sällan eller aldrig gör något utan en väldigt bra anledning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

Har hittat några ritningar:

Headlight (w/ Daytime Running Light)
Bild


Headlight (Germany)
Bild


Headlight Beam Level Control
Bild


Headlight (w/o Daytime Running Light) Light Auto Turn Off (Australia)
Bild


Front Fog Light, Light Reminder Buzzer
Bild


Tyvärr är det fortfarande över mitt förstånd att förstå hur jag ska göra för att koppla om som jag önskar :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Glenn »

Ja, sjukt tillkrånglat system får man ju tyvärr säga..

Jag funderade på att slöjda nåt själv till st202'an, men vill inte klippa i st205-kablaget i onödan..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

Någon som orkar skänka en ny tanke eller en hjälpande hand över detta? :roll:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av MScME »

Är ute på djupt vatten här men bidrar med ett elschema över DRL på nordamerikanska bilar, inklusive kanadensiska.
Det här med elen i bilar är verkligen inte min grej, men jag tycker det ser ut som om DRL-relät dras vid motorstart och matar sedan via "Combination switch" relät för strålkastarna. Den röd/gula tåten som går till strålkastarna, tjuvkopplar man den till dimljusrelät istället borde det väl få den effekten?

Eller inte. Hoppas bilden kan vara till någon hjälp i alla fall :)
Bilagor
IMG_1516.JPG
IMG_1516.JPG (402.37 KiB) Visad 3743 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: Eller inte. Hoppas bilden kan vara till någon hjälp i alla fall :)
Absolut! Ska försöka jämföra mot hur dom kopplat min bil :)
combination switch.png
combination switch.png (736.95 KiB) Visad 3718 gånger
Kan någon förklara logiken i den här bilden? Sitter det jumprar någonstans och vad betyder El, ED, HL etc.?
Combination switch = ljusspaken?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det är egentligen ganska enkelt, men kanske inte om man inte har sett dom förut.

På vänsterkanten är lägena på ljusspaken. Dom första tre är vredet (Off - Tail - Head) och dom andra tre är när du drar spaken mot dig / skjuter den från dig, dvs i neutralläge är det Low, från dig är det High, och mot dig är det Flash.

Sen indikerar strecken med prickarna helt enkelt bara vilka stift som är hopkopplade i det läget, dvs följ strecken som kommer ut ur varje kolumn. EL och ED verkar vara jord, T bakljus (tail) (inte med på det här schemat), H framljus (head), HF framljus vid helljusblink (head flash) och HI helljus (High).
Skriv svar