Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

cheetah1 skrev:Ja, det är egentligen ganska enkelt, men kanske inte om man inte har sett dom förut.

På vänsterkanten är lägena på ljusspaken. Dom första tre är vredet (Off - Tail - Head) och dom andra tre är när du drar spaken mot dig / skjuter den från dig, dvs i neutralläge är det Low, från dig är det High, och mot dig är det Flash.

Sen indikerar strecken med prickarna helt enkelt bara vilka stift som är hopkopplade i det läget, dvs följ strecken som kommer ut ur varje kolumn. EL och ED verkar vara jord, T bakljus (tail) (inte med på det här schemat), H framljus (head), HF framljus vid helljusblink (head flash) och HI helljus (High).
Tackar. Lite mer börjar klarna nu ändå :)
Är "(Off - Tail - Head)" dom tre olika stegen på ljusspaken, när man vrider på den lilla ratten eller förklarar den bara hur det ser ut i läge "OFF"?

Vet du hur det ser ut i den här spaken, där stiften sitter? Är det någonting man kan "jumpra" om enkelt eller är det i så fall att koppla/löda om?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av cheetah1 »

Det lär vara dom tre lägena när man vrider ja.

Hur den ser ut inuti har jag ingen aning om. Känner jag Toyota rätt är det antagligen ett ormbo där bakom.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

cheetah1 skrev:Det lär vara dom tre lägena när man vrider ja.

Hur den ser ut inuti har jag ingen aning om. Känner jag Toyota rätt är det antagligen ett ormbo där bakom.
Tack för hjälpen! :)

Är det någon här som vet vart på bilen dom modifierar för DRL och/eller halvljusautomatik? Är det i motorutrymmet, i ljusspaken eller nere vid pedalerna, bland alla boxar, kontakter och relän?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Glenn »

..Det ser du ju på schemat, det skiljer rätt mycket, det kan till och med vara olika kabelstammar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:..Det ser du ju på schemat, det skiljer rätt mycket, det kan till och med vara olika kabelstammar.
Nej, jag ser inte det på schemat alt. att jag inte förstår schemat.
Om du nu förstår schemat, skulle du då kunna förklara för mig vart i bilen (motorutrymme, vid pedalerna, i ljusspaken) dom har modifierat min bil så den nu har halvljusautomatik?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Glenn »

Om nu din bil är modifierad, vilket väl iofs kan vara fallet eftersom svenska bilar inte ska ha DRL enligt toyotas scheman. (Dessutom saknar min svensksålda ST202 det, den är dock två år äldre)

Egentligen finns väl följande möjligheter:

1. Bilen har DRL från fabrik (vilket verkar konstigt då scheman säger att svenska bilar inte har det)
2. Bilen är modifierad till DRL i sverige enligt specifika toyotainstruktioner (Dessa borde ju kunna gå att få fram då)
3. Bilen är modifierad i sverige av en lokal toyotahandlare på eget bevåg (Då kan det ju se ur precis hur som helst)
4. Bilen är modifierad av (tigigare) ägare själv eller nån skuttverkstad. (..för att inte tala om hur tattigt det kan vara då)

Det vore ju intressant att veta om din bil har de extra relääerna, isåfall har den ju antagligen DRL från fabrik (eller möjligen eftermodifierat enl alt 2, men troligen inte), annars gissar jag på alt 3
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modifiering av ljusspakslägen och vad som skall lysa

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Om nu din bil är modifierad, vilket väl iofs kan vara fallet eftersom svenska bilar inte ska ha DRL enligt toyotas scheman. (Dessutom saknar min svensksålda ST202 det, den är dock två år äldre)

Egentligen finns väl följande möjligheter:

1. Bilen har DRL från fabrik (vilket verkar konstigt då scheman säger att svenska bilar inte har det)
2. Bilen är modifierad till DRL i sverige enligt specifika toyotainstruktioner (Dessa borde ju kunna gå att få fram då)
3. Bilen är modifierad i sverige av en lokal toyotahandlare på eget bevåg (Då kan det ju se ur precis hur som helst)
4. Bilen är modifierad av (tigigare) ägare själv eller nån skuttverkstad. (..för att inte tala om hur tattigt det kan vara då)

Det vore ju intressant att veta om din bil har de extra relääerna, isåfall har den ju antagligen DRL från fabrik (eller möjligen eftermodifierat enl alt 2, men troligen inte), annars gissar jag på alt 3
Detta är samma gissningar som jag också har men som inte hjälper mig någon vart i mitt problem. Behöver svar snarare än gissningar ;) Det enda jag kan kolla upp är om jag har dom här reläerna i bilen. Ska göra så också men vart skulle dom vara placerade?

Frågan kvarstår fortfarande:
Vart på bilen brukar modifieringar för halvljusautomatik ske? Ljusspaken? Nere vid kontakterna och reläerna vid pedalerna? I motorutrymmet? Framme vid lyktorna?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar