Blinkersrelä Avensis -00

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lars-Gunnar
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 sep 2015, 08:43:44
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Värnamo

Blinkersrelä Avensis -00

Inlägg av Lars-Gunnar »

Jag har problem med att min blinkers slutar att fungera. Ibland fungerar den utmärkt, men ibland fungerar den inte alls. Ibland blinkar den typ 5 ggr för att sedan sluta. Detta gäller även för varningsblinkers. Jag vill börja felsökningen med att kolla om felet beror på blinkersreläet. Men var sitter det? Vet någon? Det gäller alltså en Avensis kombi -00. Jag har Haynes reparationshandbok, men där finns ingen hjälp att få, och på den lokala Toyota-verkstaden hade dom heller inte någon aning. De gissade att det satt bakom handskfacket, men där har jag kollat och där sitter det inte.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Blinkersrelä Avensis -00

Inlägg av Corolla04 »

Tyker det verkar vara en riktigt kass Toyotaverkstad som inte vet vart det sitter. Jag skulle nog lämnat in bilen någon annanstans.
Reläet borde sitta bland säkringarna, antagligen i kupén då man hör reläet tydligt.
Så ta bort lite plastlock och sätt på blinkersen och lyssna och känn.
Lars-Gunnar
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 sep 2015, 08:43:44
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Värnamo

Re: Blinkersrelä Avensis -00

Inlägg av Lars-Gunnar »

Corolla04 skrev:Tyker det verkar vara en riktigt kass Toyotaverkstad som inte vet vart det sitter. Jag skulle nog lämnat in bilen någon annanstans.
Reläet borde sitta bland säkringarna, antagligen i kupén då man hör reläet tydligt.
Så ta bort lite plastlock och sätt på blinkersen och lyssna och känn.
Ja alltså, jag har inte tänkt att lämna in den där heller med tanke på deras milt sagt "svävande" svar. Kan bli dyrt innan dom hittat reläet. Själva min poäng är att jag inte ska behöva lämna in bilen för att byta ett relä, det borde man klara själv, bara man vet var man ska börja leta.
Nu är det så att det som man hör tydligt när blinkersen fungerar är inte själva reläet utan ett annat "motstånd" som sitter bakom säkringarna nere till vänster om ratten. Det tickar, men är alltså inte själva reläet. Jag har beställt ett relä från en skrotad Avensis och det har ett helt annat utseende än det som tickar. (och ja, det är rätt sorts relä ;-) )
Så om igen, jag är jättetacksam om någon som vet var blinkersreläet sitter kan förklara det för mig. Jag har kollat vid säkringsdosan i kupén och i motorrummet och hittar inget som matchar utseendet på blinkersreläet. Men om ingen vet får jag väl leta vidare...
Lars-Gunnar
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 sep 2015, 08:43:44
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Värnamo

Re: Blinkersrelä Avensis -00

Inlägg av Lars-Gunnar »

Nu är reläet lokaliserat. Det sitter mycket riktigt uppe till vänster om pedalerna. Men det sitter dolt bakom en kabelhärva. Så det var inte så lätt att hitta fast man kunde höra det. Nu är det utbytt till ett nytt och nu fungerar blinkersen som den ska.
Skriv svar