koppla in extraljus på corolla 2006

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gasolyckan
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 08 feb 2015, 00:03:29
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: veddige

koppla in extraljus på corolla 2006

Inlägg av gasolyckan »

hej har en corolla hatchback från 06. och har nu köpt 3 extra ljus.
för bilens ficklampor till framljus e inget vidare ;)
valet blev 3 beg men oanvända ljusdals strands, 2 som lyser långt och en bred ljusbild. tanken är att köpa en till bred fram över när pengar fins..
jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska koppla in dessa på bilens el så dom slås på samtidigt som helljuset.
jag har sett att det fins kompletta kabelsatser o köpa till 2 samt 3 lampor. vilket låter smidigt men behöver en som klarar 4 lampor =)

tack på förhand =)
jag kommer säkerligen med fler dumma frågor senare :silent:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: koppla in extraljus på corolla 2006

Inlägg av cheetah1 »

Lite för sent på dygnet för att göra en komplett redogörelse här, men kort och gott kan man säga att det finns reläer som har två utgångar. Använd två såna. Sen tar du plus och minus på varsin sida om ena helljuslampan för att styra reläerna, och en lite grövre plus med en hängsäkring på (viktigt) till matningen på relät, sen ut från relät till respektive lampa, sen från lampa till jord.

Vill man experimentera kan man klura reda på hur helljuslampan i bilen är kopplad och välja att ta antingen plus eller minus där, och jorda eller ta tändningsplus på andra sidan relät, men det är onödigt, lättare att bara koppla rakt över lampan.
gasolyckan
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 08 feb 2015, 00:03:29
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: veddige

Re: koppla in extraljus på corolla 2006

Inlägg av gasolyckan »

hej tack. tror jag förstår hur du menar. har iallafall fått köpt kabel o massa annat som ska dit.
har även byggt en extraljushållare till corollan. så jag får på 4 ljus.
så det som ska göras nu är att montera av fronten och se om jag kan försöka fästa hållaren i krockbalken. då den blev ganska tung så fronten lär inte orka bära den själv =)

:mrgreen:
AM2010
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 nov 2015, 18:33:56
Bilmodell: Corolla Terra
Årsmodell: 2006
PostOrt: Kungälv

Re: koppla in extraljus på corolla 2006

Inlägg av AM2010 »

cheetah1 skrev:Lite för sent på dygnet för att göra en komplett redogörelse här, men kort och gott kan man säga att det finns reläer som har två utgångar. Använd två såna. Sen tar du plus och minus på varsin sida om ena helljuslampan för att styra reläerna, och en lite grövre plus med en hängsäkring på (viktigt) till matningen på relät, sen ut från relät till respektive lampa, sen från lampa till jord.

Vill man experimentera kan man klura reda på hur helljuslampan i bilen är kopplad och välja att ta antingen plus eller minus där, och jorda eller ta tändningsplus på andra sidan relät, men det är onödigt, lättare att bara koppla rakt över lampan.
Hej där!

En vacker dag kanske du har mer tid över att besvara frågan, kanske med ett litet enkelt linjeschema samt instruktioner för hur jag får loss den där strålkastarinsatsen? Den verkar losstagbar men sitter ändå inklämd innanför hela framdelen. Har hittat plus på helljuset på höger sida. Vänster strålkastare...ja det krävs väl totalt demontage för att ens komma åt helljuslampan. Fy för små bilar!

Alltså tips på hur man kopplar in sig mottages tacksamt.

Hemma-mek är kul när man lyckas.
Skriv svar