Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Det finns beskrivet i manualen (servicemanualen) var alla reläer (och boxar) sitter, typ karta, har för mej det är ett eget kapitel, svagt minne av att det är i början av "elsystemboken" ? ..var några år sen jag var där och letade..
Stämmer till viss del om jag förstått det rätt:
Jag har en EWD-bok för 1996 Celica men för dom 2 motoralternativen som den nordamerikanska marknaden erbjöd (5s-ge och 7a-fe och där finns det, förutom elscheman andra kapitel med bl.a "relay location" och "electrical wiring routing".
Det enda jag hittat och har med elscheman för st205 3s-gte är i Toyota - ST205 - Repair Manual - Chassis and Body (RM399E) i slutet. Tyvärr saknas alla övriga kapitel som en vanlig EWD-bok har :(

Liten update:
Både Fp-stiftet i diagnostikboxen och bränslepumpen får spänning när jag vrider om nyckeln och kör på startmotorn.
Längre än såhär kommer jag inte utan er hjälp :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Glenn »

Jag ska se om jag hittar dom scannade toyotamanualerna jag letade i då, jag tror jag hade iaf de flesta ST205-manualerna från toyota.. tyvärr har jag ungefär lika dålig ordning på filerna på mina hårddiskar som jag har på mina grejer i garaget.

Det är väl om jag förstår det rätt EWD198Y eller EWD204F du vill ha..

Men får du spänning fram till pumpen nu ? minst 12V ? men den funkade väl när du bakmatade ?

har du jord till pumpen ? ..den jordas enl schemat på nån gemensam jordskruv verkar det som.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Jag ska se om jag hittar dom scannade toyotamanualerna jag letade i då, jag tror jag hade iaf de flesta ST205-manualerna från toyota.. tyvärr har jag ungefär lika dålig ordning på filerna på mina hårddiskar som jag har på mina grejer i garaget.
Det är väl om jag förstår det rätt EWD198Y eller EWD204F du vill ha..
Jag får be om ursäkt igen. Det verkar ju uppenbarligen finnas en EWD för st205: EWD204F
...MEN den verkar inte gå att hitta eller köpa :(
Glenn skrev:Men får du spänning fram till pumpen nu ? minst 12V ? men den funkade väl när du bakmatade ?
har du jord till pumpen ? ..den jordas enl schemat på nån gemensam jordskruv verkar det som.
Jag får ~12V spänning på pumpen ENDAST när jag kör på startmotorn. Om du menar "bakmatning" som när jag drog en pluskabel direkt från batteriet till pumpen så fungerade det men så vill jag självklart inte ha det.
Pumpen har jord och, precis som du säger i en gemensam jordskruv bak, i bagageutrymmet.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Glenn »

Aha, så bara ström medans du nöter på starten alltså, hmm, jag undrar vad det där motståndet "fuel pump resistor" F17 är tänkt för, min gissning var att det kopplas förbi när man kör med laddtryck eller liknande (för att få mer bränsle), men kan det möjligen vara så att det används vid start, alltså att strömmen normalt matas via motståndet, men vid start så kör man direkt (Precis som man gör på gamla tändsystem med förkopplingsresistor på tändspolen) genom att bränslepumpreläet kortsluter motståndet.

Det skulle ju isåfall förklara ditt problem, isåfall borde det ju vara ett avbrott i bränslepumpmotståndet.

Frågan är ju vart det sitter.

..I nån av dom där manualerna lär det ju finans ett kapitel där man går igenom teorin för hur det fungerar, där brukar just sådant stå, typ vad saker är till för och i vilken ordning saker sker och och vad som ska uppfyllas för det ska hända, ibland i
form av flödesscheman, men jag har ju inte läst just den för ST205.

Man kan tänka sej att testpunkt FP är till för just att kontrollera detta, alltså att växlingen mellan de två lägena funkar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Aha, så bara ström medans du nöter på starten alltså, hmm, jag undrar vad det där motståndet "fuel pump resistor" F17 är tänkt för, min gissning var att det kopplas förbi när man kör med laddtryck eller liknande (för att få mer bränsle), men kan det möjligen vara så att det används vid start, alltså att strömmen normalt matas via motståndet, men vid start så kör man direkt (Precis som man gör på gamla tändsystem med förkopplingsresistor på tändspolen) genom att bränslepumpreläet kortsluter motståndet.
Din gissning är precis det svaret jag fått upp på olika sidor och efter flera timmars googlande:
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=65840
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=79664
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=89069
Däremot tror jag inte att den låga spänningen (9V genom motståndet) och den höga spänningen (14.5V förbi motståndet) borde göra någon skillnad på bränsletrycket. Snarare en sak för livslängden tror jag... eller tänker jag fel?
Glenn skrev:Det skulle ju isåfall förklara ditt problem, isåfall borde det ju vara ett avbrott i bränslepumpmotståndet.
Frågan är ju vart det sitter.
Precis! Jag kan bara få det till att motståndet har gått sönder alt. att något relä dummar sig. Kabelbrott får det inte vara! :-?
Jag har lyckats hitta en bild på allt:
Bild
Motståndet ser ut såhär:
BildBild
MEN motståndet kan jag ändå inte hitta i min bil :(
Har någon med en st205 lust att kika eller kanske kan berätta vart jag hittar motståndet?
Glenn skrev:Man kan tänka sej att testpunkt FP är till för just att kontrollera detta, alltså att växlingen mellan de två lägena funkar.
Det stämmer nog men kan jag på något sätt testa detta på samma sätt mer än att mäta på Fp i diagnosuttaget?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Glenn »

Kan se hur det ser ut i min bil i morgon (förhoppningsvis), dock kan ju sådana där saker skilja om bilen är LHD eller RHD, men det verkar ju som det ska sitta i bakkant på den stora säkringsboxen ?

Om man hittar och får loss det så är det väl bara att ohmmäta det dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av amby »

Jag vet att det sitter något som ser ut så där i främre motorrummet på min ST185. Behöver inte vara samma dock :!:
Typ i närheten till där original luftfilter och turbo sitter.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Fnys »

amby skrev:Jag vet att det sitter något som ser ut så där i främre motorrummet på min ST185. Behöver inte vara samma dock :!:
Typ i närheten till där original luftfilter och turbo sitter.
Kanon! Av vad jag läst mig till så har både st185 och st205 ett sånt här motstånd i motorutrymmet någonstans vid luftfiltret och vänster fjäderben. Ska leta imorgon också och se om jag hittar den och kan förhoppningsvis enkelt plocka bort den och ohm-mäta. Ny är beställd! :)
Kör du på original bränslepump och original kabelhärva?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av amby »

Fnys skrev:
amby skrev: Kör du på original bränslepump och original kabelhärva?
org kabelhärva och det där säkring/motståndet sitter kvar med har bytt till en walbro pump.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Fnys »

Hittat en tråd med mycket intressant läsning:
Why the Walbro pump gets a bad rep.
Det känns som att någon här på TCS borde känna igen (kanske till och med utfört) den här modifikationen? Någon?

Nu har jag iof. beställt en nytt motstånd men jag skulle vilja prova att bara koppla mig förbi motståndet. Är det så enkelt som jag tror att bara bygla i kontakten till motståndet och så får jag konstant 14.5V på bränslepumpen eller missar jag någonting?
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar