Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av JohanRocker »

Det där motståndet sitter ju vid batteriet nere mot kylaren på min st205a

Fnys skrev:
Glenn skrev:Aha, så bara ström medans du nöter på starten alltså, hmm, jag undrar
vad det där motståndet "fuel pump resistor" F17 är tänkt för, min gissning var att det kopplas förbi när man kör med laddtryck eller liknande (för att få mer bränsle), men kan det möjligen vara så att det används vid start, alltså att strömmen normalt matas via motståndet, men vid start så kör man direkt (Precis som man gör på gamla tändsystem med förkopplingsresistor på tändspolen) genom att bränslepumpreläet kortsluter motståndet.
Din gissning är precis det svaret jag fått upp på olika sidor och efter flera timmars googlande:
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=65840
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=79664
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=89069
Däremot tror jag inte att den låga spänningen (9V genom motståndet) och den höga spänningen (14.5V förbi motståndet) borde göra någon skillnad på bränsletrycket. Snarare en sak för livslängden tror jag... eller tänker jag fel?
Glenn skrev:Det skulle ju isåfall förklara ditt problem, isåfall borde det ju vara ett avbrott i bränslepumpmotståndet.
Frågan är ju vart det sitter.
Precis! Jag kan bara få det till att motståndet har gått sönder alt. att något relä dummar sig. Kabelbrott får det inte vara! :-?
Jag har lyckats hitta en bild på allt:
Bild
Motståndet ser ut såhär:
BildBild
MEN motståndet kan jag ändå inte hitta i min bil :(
Har någon med en st205 lust att kika eller kanske kan berätta vart jag hittar motståndet?
Glenn skrev:Man kan tänka sej att testpunkt FP är till för just att kontrollera detta, alltså att växlingen mellan de två lägena funkar.
Det stämmer nog men kan jag på något sätt testa detta på samma sätt mer än att mäta på Fp i diagnosuttaget?
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Fnys »

IT'S ALIIIIIVE!!! :twisted: :twisted: :twisted:
Problemet är lite pinsamt eftersom jag, för ett halvår sen har säkert varit orsaken till att problemet uppstod förra veckan: Glappkontakt!
När jag skulle montera en dold switch för bränslepumpen så var jag och ryckte lite i den Blå-Svarta kabeln i kontakt IH1 som är matningen till bränslepumpen och går vid pedalerna och in under instegslisten. Den gav väl upp nu men när jag summrade mellan bränslepumpsrelä och bränslepump så ringde det ibland och ibland inte så det var pyssligt att hitta felet :?
Elschema
Elschema
Glappkontakt.JPG (71.03 KiB) Visad 2115 gånger
IH1_1
IH1_1
IMAG0017.jpg (155.04 KiB) Visad 2115 gånger
IH1_2
IH1_2
IMAG0020.jpg (132.23 KiB) Visad 2115 gånger
Jag vill också tacka alla som hjälpt mig här i tråden med tips och idéer! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen

Inlägg av Bempa »

:thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar