Lös gul kabel i generator-bundle (Corolla -96 1.6 4A-FE)

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

Lös gul kabel i generator-bundle (Corolla -96 1.6 4A-FE)

Inlägg av gubbkeps »

Jag var i färd med att byta generator på min Corolla -96:a 1.6 med 4A-FE motor. Generatorn kom loss fint men ur paketet med kablar tittade fram en gul kabel med avisolerad ända. Av allt att döma har kabeln lossnat från givaren som sitter under/bakom generatorn på motorblocket, oljetrycksgivaren om jag inte har helt fel.

Jag lossade kontakten till givaren men kan inte utröna huruvida det går att pilla isär kontaktdonet och få dit kabeln igen. Har någon lyckats med detta konststycke? I värsta fall får jag väl ta fram lödkolven och bortrationalisera hela kontakten.
givare.jpg
givare.jpg (82.67 KiB) Visad 2063 gånger
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

Re: Lös gul kabel i generator-bundle (Corolla -96 1.6 4A-FE)

Inlägg av gubbkeps »

Problem solved. Lyckades få isär kontakten med två urmakarmejslar (ca 1,5 - 2 mm). Började med att lirka ur dammskyddet baktill där kabeln går in. Därefter kan man med en mejsel skjuta fram och dra ut en vit plasthylsa i kontaktens främre del. Då blottläggs en spärrande plasthulling ovanför metalldelen. Tryck bak/ner denna och använd den andra mejseln för att skjuta ut metalldelen genom kontaktens bakre öppning där dammskyddet satt.

Kabeln är crimpad i metalldelen, men det borde inte vara några problem att löda fast en ny kabel. Tänk på att trä på dammskyddet på kabeln innan lödning.
Skriv svar