Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
xylo
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 10:54:17
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2015
PostOrt: Kil

Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Inlägg av xylo »

Hej

Jag har införskaffat en Yaris årsmodell 2015.

Nu när semester närmar sig, tänkte jag att passa på att montera Motorvärmare, så jag slipper krångla med det, när det bli kalt.

Själve motorvärmear ”pitten” har jag koll på, det samme med intags kabeln.

Det som jag behöver hjälp med är att få rede på hur jag ska få kabeln genom torped väggen.

På våran Avensis ’11 var det lett, där fanns en fin manschett i gummi och plats for strömkabelen.

På Aygo’en (Som Yaris’en ersätter) gik det bra, men var besvärligt (fik ta hål i torpedväggen, och rustskydda hålet, tog en helg med torktid).

Är där någon som vet om där finnes samme möjlighet som på Avensis’en (eller andra hål det går att använda)?.

Jag har såklart tittat själv, men jag tycker inte jag hitta en gummimanschett, åt andra sidan är det trångt och jag kan ha missat.

Om någon vet att finnes ett hål eller en manschett med plats och vart och kanske till och med har en bild, skulle jag vara tacksam om hen delar med sig =;o)

Om jag behöver att ta hål själva, värt är då bästa stället, gärna en bild om någon redan har gjort det på denna årsmodell (vist samme som årsmodell 2014 och kanske också tidligar) ?

/xylo
UlMo
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 19:48:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 2000
PostOrt: Falun

Re: Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Inlägg av UlMo »

Hur har du löst problemet? Jag har samma problem.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Inlägg av Joggy »

Borra, kl 11 om AC dräneringen
Zvenna
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 01 maj 2016, 17:10:21
Bilmodell: Toyota Auris combi
Årsmodell: 2013
PostOrt: Jonsered

Re: Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Inlägg av Zvenna »

Undra det också,har en Auris 2013 o behöver dra en elkabel till batteriet, ingen som vet?
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Inlägg av Joggy »

Zvenna skrev:Undra det också,har en Auris 2013 o behöver dra en elkabel till batteriet, ingen som vet?

Du har en kabelgenomföring på höger och vänster sida på torpedväggen.
xylo
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 10:54:17
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2015
PostOrt: Kil

Re: Kupé uttag till motorvärmer / genomföring i torpedväggen

Inlägg av xylo »

UlMo skrev:Hur har du löst problemet? Jag har samma problem.
Jo, löste problemet gjorde jag. :evil:

Bak om batteriet, längest inne/uppe sidder en manchett i Toppedväggen, väldigt trångt att komma åt. :evil:

Kan hjälpa att ta bort instrumentpanelen och dra in kabelen från det hållet. Alsolut inte det lätteste jag har gjort. Fatter inte hur Toyota har tänkt här.

Alternativt, dra in kablen vid AC-dräneringen vid att ta hol c:a kl 11 om den. Ville hälst inte borra och hälst inte där pga. rust risk.

Har också en Subaru Forester '16, här var det ju rene legen att få gennom kablen. Här finns nämligen minst 3 manchetter att välge på var av 2 är väldig lätt tilgängliga.

/xylo
Skriv svar