Laddlampa lyser, Corolla -00

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mbbohman
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 10:22:45
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sverige
Ort: Katrineholm

Laddlampa lyser, Corolla -00

Inlägg av mbbohman »

När jag startade bilen i i tisdags slocknade inte laddlampan. Upptäckte också att halvljusautomatiken inte funkade (ink bakljus), vrider jag på halvljuset på spaken så funkar det.

Kollat över säkringar men finner inget konstigt.

Är det nån här som kan ha en idé om vad det kan vara för knas?
Avensis Touring 2.0i -06
Subaru Outback 2.5i -07
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Laddlampa lyser, Corolla -00

Inlägg av Glenn »

Toyota brukar ha halvljusautomatik som styrs av generatorns laddning, så troligen laddar inte generatorn.

Du kan ju kolla det genom att mäta polspänningen på bilbatteriet efter att du startat motorn.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mbbohman
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 10:22:45
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sverige
Ort: Katrineholm

Re: Laddlampa lyser, Corolla -00

Inlägg av mbbohman »

Det var en av mina farhågor... Och tyvärr är det nog sant också. Har haft lite svajjigt lyse och ibland blinkande laddlampa när jag fläskat på extraljusen.
Avensis Touring 2.0i -06
Subaru Outback 2.5i -07
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Laddlampa lyser, Corolla -00

Inlägg av Glenn »

Det behöver ju inte bli SÅ dyrt om du byter själv, en generator kostar ju oftast överkomliga pengar, frågan är hur den sitter, på mina celicor så sitter den ju lättåtkomlig,
men på exempelvis saabarna är det ju ett HELVETE att komma åt generatorn..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mbbohman
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 10:22:45
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sverige
Ort: Katrineholm

Re: Laddlampa lyser, Corolla -00

Inlägg av mbbohman »

Bytt kol och laddningsregulator (?) på den för ca 2 år sen så det går att få bort den hyggligt. Det knepiga är att bilen har använts tisdag-fredag utan problem med ström. Inte mätt den än men den borde ju ha börja sucka rätt snart om generatorn packat ihop.

Ska in till en handlare i stan och se om de vill ha den för en billig peng så slipper jag lägga tid (som jag inte har) på bilen som ändå ska säljas.
Avensis Touring 2.0i -06
Subaru Outback 2.5i -07
Skriv svar