SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Fnys »

I väntan på pengar till ett riktigt larm så har jag köpt en larm-atrapp till bilen:
Bild
"The LED light will flash when your ignition is turned off and will not flash when you have your ignition switch on."

Köpte dessa smarta säkringshållare för att smidigt kunna splitta befintliga säkringar:
Bild

Valde säkringar efter manualens rekomendation:
Bild

Direkt när jag ansluter larmdiodens kablar så börjar SRS (airbag) lampan blinka och den blinkar i takt med diodens blinkningar.


  • Saker jag vet:
  • Jag har inga andra eftermarknadsprodukter inkopplade
  • Tar jag bort SRS (airbag)-säkringen i motorutrymmet så slocknar SRS lampan i instrumentpanelen
Vad kan ha hänt?
Har det med nån polaritetsvändning att göra eller kan det vara backström?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Glenn »

Du kan ju läsa av SRS-felkoderna om du vill, det kan du göra utan servicedator på samma sätt som motorfelkoderna.

Fast det jag tror du gör är att du oavsiktligen matar ström bakvägen eller nåt, själv skulle jag tveklöst bara tagit konstant och ign-ström från stereokablaget istället, så är det redan avsäkrat och klart, och dessutom avsett för "användar"-inkopplingar.

Iofs skulle jag ha satt dit ett larm istället från början, framförallt för att jag inte skulle överleva utan fjärrlås, och man kan köpa tjineslarm för bara några hundralappar (fast jag föredrar ju ett bättre larm dock..)

Jag gissade däremot att larm var standard i 96'orna efterssom min har ett toyota originallarm, men det kan ju ha varit tillval.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Du kan ju läsa av SRS-felkoderna om du vill, det kan du göra utan servicedator på samma sätt som motorfelkoderna.
Får inga felkoder.
Glenn skrev:Fast det jag tror du gör är att du oavsiktligen matar ström bakvägen eller nåt, själv skulle jag tveklöst bara tagit konstant och ign-ström från stereokablaget istället, så är det redan avsäkrat och klart, och dessutom avsett för "användar"-inkopplingar.
Visste inte att stereon hade konstant ström. Vet du vilken kabel eller har du ett schema för stereokablaget?
Glenn skrev:Iofs skulle jag ha satt dit ett larm istället från början, framförallt för att jag inte skulle överleva utan fjärrlås, och man kan köpa tjineslarm för bara några hundralappar (fast jag föredrar ju ett bättre larm dock..)
Ursäkta om jag låter otrevlig men att du berättar hur du skulle göra löser inte det här problemet. Sen skrev jag redan i första meningen i första inlägget att jag ska köpa ett riktigt billarm (DEFA förmodligen) så fort jag samlat ihop pengar till det. Min förhoppning är att dioden kanske skrämmer någon i alla fall :)
Glenn skrev:Jag gissade däremot att larm var standard i 96'orna efterssom min har ett toyota originallarm, men det kan ju ha varit tillval.
Det satt ett larm i min men det har varit urkopplat i flera år och hela larmkablaget var klippt och skarvat överallt så jag rev ur allting ur bilen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Glenn »

Njae, jag har ju en toyota->ISO adapter så jag har bara skarvat in mej på den, där är ju dessutom kablarna uppmärkta så man slipper chansa :)

stereon har konstant ström för att kunna hålla minnen osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Dale »

Fnys skrev:
Glenn skrev:Fast det jag tror du gör är att du oavsiktligen matar ström bakvägen eller nåt, själv skulle jag tveklöst bara tagit konstant och ign-ström från stereokablaget istället, så är det redan avsäkrat och klart, och dessutom avsett för "användar"-inkopplingar.
Visste inte att stereon hade konstant ström. Vet du vilken kabel eller har du ett schema för stereokablaget?
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... akt_Toyota
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Fnys »

Tack! Jag börjar med att flytta båda diodens kablar från säkringsboxen till stereokablaget och lägger dom på:
  • Svart kabel till:
    - A3, Grön/Röd, Röd Säkring F8 efter tändbrytare
  • Röd kabel till:
    - A4, Blå/Gul, Gul Säkring F33 konstant +12V
Se om det blir någon skillnad. Återkommer...[/quote]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Fnys »

Fnys skrev:Tack! Jag börjar med att flytta båda diodens kablar från säkringsboxen till stereokablaget och lägger dom på:
  • Svart kabel till:
    - A3, Grön/Röd, Röd Säkring F8 efter tändbrytare
  • Röd kabel till:
    - A4, Blå/Gul, Gul Säkring F33 konstant +12V
Se om det blir någon skillnad. Återkommer...
Blev precis samma resultat! SRS-lampan lyser fortfarande :(
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av cheetah1 »

Jag gissar på att dioden lyckas jorda genom SRS-lampan på nån vänster. Du får nog jaga rätt på ett kopplingsschema och undersöka.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Fnys »

cheetah1 skrev:Jag gissar på att dioden lyckas jorda genom SRS-lampan på nån vänster. Du får nog jaga rätt på ett kopplingsschema och undersöka.
Jag är iof. starkströmselektriker men jag tänker lite som dig...
Min diod belastar säkert bakvägen och antar att även i svagström och likspänning så vill strömmen ta lättaste vägen till jord och det blir genom SRS-lampan.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SRS (airbag) lampan blinkar när tändningen är AV

Inlägg av Fnys »

Äntligen så har jag löst problemet!
Om jag bara tänkt lite själv och kopplat röd och svart kabel som man alltid kopplar röd och svart kabel så hade jag löst detta för länge sen.
Nu kopplade jag svart till jord så att larmdioden får en sluten krets när den ska blinka istället för att koppla svart till en signalkabel som ska "kortsluta" när larmdioden inte ska blinka:

Bild
  • Reläet är kopplat:
  • 30 - Batteri +
  • 45 - Batteri -
  • 46 - Signalkabel, stereo
  • 47 - normally open
  • 47a - normally close
Ritningen kanske inte är så elmässigt rätt ritad. Mer pedagogiskt ritad :)

Tack alla som hjälpt mig!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar